خلاصة:
صرف و نحو یکی از علومی است که با انگیزهی کاربرد و استفادهی صحیح زبان عربی، بویژه زبان قرآن پا به عرصهی وجود گذاشت و سبب پیدایش مکاتب و آثار بیشماری در این علم گردید. یکی از کتب معاصر که در زمینهی آموزش زبان عربی به رشته تحریر درآمده، کتاب «النحو الأساسی» تألیف سه تن از پژوهشگران کویتی است که در راستای آفرینش اثری در حد متوسط با اسلوبی متفاوت در زمینه صرف و نحو نگاشته شدهاست. این جستار سعی کرده با استفاده از روش تحلیلی توصیفی در راستای نقد منابع و متون آموزشی زبان عربی به نقد و بررسی کتاب مذکور بپردازد. در این تحقیق ضمن معرّفی اجمالی کتاب، بخشهای مختلف آن از جمله: ساختار و شکل ظاهری و محتوا که شامل تعاریف، بیان مسأله، شواهد، تمرینات و منابع کتاب میشود، مورد پژوهش قرار گرفتهاست و علاوه بر بیان برجستگی ها و امتیازاتی نظیر: داشتن شیوهای منسجم و یکسان در آوردن مباحث مختلف، استفاده از متون ساده و روان و تنوع در تمرینات، در حد امکان به ذکر پارهای از کاستیها مانند: حذف یا بیان ناقص برخی از موضوعات ضروری، عدم رعایت اصل ساده به مشکل در چینش تمرینات، نداشتن منابع و ... پرداخته است.
Grammar and syntax in one of the factors which was created with the motivation of correct application and usage of Arabic language specially Qoran language and was led to appear numerous schools and works in this science. One of the contemporary books which has been written in field of Arabic language teaching is the book “Alnahvo Alasasi” that was compiled by three Kuwaitian researchers which has been written in creation direction , a mediocre limit with a different style in grammar and syntax field. In this research, it was attempted to use analytical-descriptive approach in order to criticize the sources and texts of Arabic teaching for criticizing and studying the mentioned book. In this paper, meanwhile comprehensive introducing the book, its different sections have been investigated such as : apparent structure and form and contents included definitions, problem statement, evidences, exercises and sources of book, and in addition to state the prominences and advantages such as: Having a consistent and uniform manner to state some various topics, using simple and fluent texts and diversity in exercises as much as possible some shortcomings such as: Removing or incomplete expression of some essential issues such as : the lack of observance of principle in simple to difficult arrangement of the exercises , lack of sources were studied.
ملخص الجهاز:
در این تحقیق ضمن معرفی اجمالی کتاب ، بخش های مختلـف آن از جملـه : ساختار و شکل ظاهری و محتوا که شامل تعاریف ، بیان مسأله ، شواهد، تمرینات و منابع کتاب می شود، مورد پژوهش قرار گرفته است و علاوه بر بیان برجستگی هـا و امتیازاتی نظیر: داشتن شیوه ای منسجم و یکسان در آوردن مباحث مختلف ، اسـتفاده از متون ساده و روان و تنوع در تمرینات ، در حد امکان به ذکر پاره ای از کاستی هـا مانند: حذف یا بیان ناقص برخی از موضوعات ضروری ، عدم رعایت اصل ساده بـه مشکل در چینش تمرینات ، نداشتن منابع و ...
(عمر، ١٤١٤، ٦-٥) شیوه کار نویسندگان در بیان تمام موضوعات و مباحث کتاب ، هماهنگ و یکسان نیست و در برخی موارد مانند مبحث «فاعل » (همان ، ٤٣١و ٤٣٢) و «مفعول له » (همـان ، ٤٥٥) بـر خلاف اکثر درس ها که تعریف مدخل ورود به موضوع است ، ابتدا شـواهد و مثـال هـایی از قرآن و غیرقرآن آورده اند و سپس به بیان قواعد اقدام کرده اند.
٦. نتیجه گیری نویسندگان چنین کتاب هایی درصدد راهکاری برای آموزشی کردن قواعد زبان عربـی کـه بخش اعظم آن در علم صرف و نحو آمده ، دست به تألیف زده اند و در این راستا چشم بـه امر تسهیل و تیسیر مباحث مورد نظر دوخته اند که کتاب مورد بحث یکی از ایـن تألیفـات است که دارای نقاط قوت و محاسن قابل توجهی است ، مانند: ١-نویسندگان این کتاب در ارائه ی درس های مختلف یک شیوه و رونـد یکسـان بـه کـار گرفته اند به گونه ای که برای هر مبحث تعریف ، بیان مسأله و تمریناتی آورده اند.