خلاصة:
در ایران شرکتهای بورسی موظفند ظرف مدت 30 روز از پایان هر میان دوره سود میان دوره و همچنین پیش بینی مدیریت از سود سالیانه را ارائه کنند و اغلب این اعلانها همزمان می باشد بنابراین در این پژوهش بررسی می شود که نوع اخبار موجود در اعلان همزمان این سودها با در نظر گرفتن محافظه کاری در سودهای میان دوره ای و پیش بینی سود سالیانه و تاخیر در افشای این سودها بر واکنش بازار سهام چه تاثیری می گذارند. نتایج نشان می دهد که که در سطح مشخصی از اخبار سود میان دوره و پیش بینی سود سالیانه تفاوت معناداری بین واکنش بازار به اخبار همزمان سودهای میان دوره ای و پیش بینی های سود سالیانه خوب و بد وجود ندارد، اما اضافه نمودن اثر تاخیر در اعلان همزمان سودهای میان دوره ای و پیش بینی سود سالیانه باعث افزایش(کاهش) شدت واکنش بازار به اخبار خوب(بد) می شود. نتایج دیگر نشان داد که در شرکتهایی با محافظه کاری بیشتر، میزان واکنش بازار سهام به اخبار خوب (بد)، کاهش(افزایش) می یابد.
ملخص الجهاز:
نتایج آزمون فرضیه ها نشان داد در سطح مشخصی از اخبار سود میـان دوره و پـیش بینـی سـود سـالانه ، تفـاوت معنـاداری بـین واکـنش بـازار بـه اخبـار همزمـان سـودهای میـان دوره ای و پیش بینی های سود سالانة خوب و بد وجود ندارد، اما اضافه شدن اثر تـأخیر در اعـلان همزمـان سودهای میان دوره ای و پیش بینی سود سالانه ، موجب افزایش (کاهش ) شدت واکنش بـازار بـه اخبار خوب (بد) می شود.
با توجه به توضیحات بیان شده ، مسئلة پـژوهش بـه ایـن صورت مطرح می شود: آیا نوع اخبار موجود در شرکت ها بر زمان بندی افشای ایـن اخبـار توسـط مدیریت تأثیر خواهد گذاشت ؟ آیا سرمایه گذاران به نوع اخبار، زمان بنـدی اخبـار، محافظـه کـاری سودهای میان دوره ای و پیش بینی های سود سالانه در اعلان همزمان این سودها توجه می کنند یا خیر؟ پیشینة نظری پژوهش در بسیاری از کشورها، سودهای پیش بینی شدة مدیریت در زمرة افشای داوطلبانة اطلاعـات قـرار دارند.
برای شرکت های با محافظه کاری بیشتر، میزان واکنش بازار سهام به اخبـار خـوب (اخبار بد) هنگام اعلان همزمان سودهای میان دوره ای و پیش بینـی سـودهای سـالانه ، افـزایش (کاهش ) می یابد.
در نهایت ، نتایج آزمون فرضیة سوم نشان داد برای شرکت های با محافظه کاری بالاتر، میزان واکنش بازار سهام به اخبار خوب (بد) هنگام اعلان همزمان سودهای میان دوره ای و پـیش بینـی سودهای سالانه کاهش (افزایش ) می یابد.
Studying the effect of information risk and transaction costs on stock market reaction to earnings news.
Journal of Accounting & Economics, 34, 283–309.