خلاصة:
تفسیر طبری از جملۀ تفاسیر مهم جهان اسلام است. طبری در این اثر از روایات تفسیری شیعه بسیار اندک بهره میجوید؛ همچنان که نخستین مفسران شیعۀ همعصر وی نیز ـــ چون عیاشی، قمی و فرات کوفی ـــ توجهی به نقل روایات غیر شیعی ندارند. بااینحال، به نظر میرسد که این تفسیر علاوه بر اثرگذاری مستقیم بر دیگر تفاسیر عامۀ مسلمانان، از اواخر سدۀ 4ق با تفاسیر شیعی نیز پیوندهایی یافته است؛ اینگونه که یک سده پس از طبری، مفسران شیعه در بغداد اندکاندک به تفسیر وی توجه کردهاند و با نگارش تفسیر التبیان شیخ طوسی (د 460ق)، میزان توجه و نقل اقوال تفسیری اهل سنت با تکیه بر تفسیر طبری به اوج خود رسیده است. در مطالعۀ پیش رو بنا ست همین روند را بازشناسیم. بدین منظور، کوشش خواهد شد که نخست منابع، مضامین و روایات شیعی را در تفسیر طبری بررسی کنیم و آن گاه در ادامه، به تأثیر مستقیم یا غیر مستقیم طبری در ورود مضامین و روایات اهل سنت (یعنی اقوال صحابه و تابعین) به تفاسیر شیعه با نگارش تفسیر التبیان به دست شیخ طوسی در میانۀ سدۀ 5ق بپردازیم.
Al-Ṭabarī’s commentary is among the important Quranic exegeses in the Islamic world. In his work، al-Ṭabarī refers to the fewest number of Shiite exegetical traditions، as the early Shiite exegete living at his time __ Such as al-ʻAyyāshī، al-Qummī and Furāt al-Kūfī __ did the same and did not narrate non-Shiite traditions. In spite of this، his commentary in addition to having a direct impact on later Sunnis’ commentaries، starting from the late 4th century، has influenced the Shiite exegetical works as well. One century after al-Ṭabarī، the Shiite exegetes in Baghdad gradually started to pay more attention to his commentary، and after the writing of al-Tibyān by al-Shaykh al-Ṭūsī (d. 460 AH) this trend in attending to Sunnis’ exegetical views with emphasis on al-Ṭabarī’s commentary، reached its summit. The present study aims at reviewing this trend and tries firstly to identify the Shiite traces in Ṭabarī’s commentary and then will attempt to clarify the direct and indirect influences of al-Ṭabarī on bringing the Sunni’s concepts (The Sayings of Companions and Successors) into Shiite commentaries especially after the emergence of al-Tibyān by al-Shaykh al Ṭūsī in the mid-fifth century.