خلاصة:
مقدمه: برونسپاری خدمات بیمارستانی یک راهبرد کلیدی در راستای بهبود کیفیت خدمات است. هدف این مطالعه تعیین کیفیت خدمات آزمایشگاه بالینی برونسپاری شده و برونسپاری نشده در بیمارستانهای آموزشی اهواز است. روش پژوهش: این پژوهش یک مطالعه مقطعی است. در این مطالعه ، 643 بیمار مراجعه کننده به آزمایشگاههای بیمارستانهای آموزشی شهر اهواز به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامهی سروکوال بود. این ابزار شامل 22 سوال و 5 بعد کیفیت شامل ابعاد عوامل فیزیکی، قابلیت اعتماد، پاسخگویی، تضمین، همدلی بود. یافتهها: کیفیت کلی خدمات آزمایشگاههای برونسپاری شده به طور معنیداری بالاتر از آزمایشگاههای برونسپاری نشده بود (0/001 =P). میانگین زمان انتظار و زمان نمونهگیری از بیمار در بیمارستانهای مورد مطالعه به ترتیب 28/08± 37/29 و1/6± 4/48 دقیقه بود. میانگین زمان انتظار در آزمایشگاه بالینی برونسپاری شده به طور معنیداری کمتر از زمان انتظار در آزمایشگاه برونسپاری نشده بود (0/001 =P). نتیجهگیری: نتایج نشان داد که راهبرد برونسپاری همبستگی مثبتی با کیفیت خدمات آزمایشگاهی داشت. همچنین، در آزمایشگاههای برونسپاری شده زمان انتظار برای دریافت خدمات به طور معنیداری کمتر از آزمایشگاههای برونسپاری نشده بود.
ملخص الجهاز:
هدف این مطالعه تعیین کیفیت خدمات آزمایشگاه بالینی برونسپاری شده و برونسپاری نشده در بیمارستانهای آموزشی اهواز است.
در این زمینه مطالعه موسیزاده و همکاران در ایران نشان داد که مهمترین علت واگذاری خدمات بیمارستانی دستیابی به کیفیت و علت بعدی به ترتیب افزایش رضایت بیماران و پاسخگویی در قبال خدمات بود[13].
(جدول )4 بحث و نتیجهگیری هدف از انجام این مطالعه مقایسه کیفیت خدمات آزمایشگاه بالینی برونسپاری شده و برونسپاری نشده در بیمارستانهای آموزشی اهواز بود.
نتایج این مطالعه نشان داد به ترتیب امتیاز کیفیت خدمات آزمایشگاه در بیمارستانهای برونسپاری شده (رازی و گلستان) به طور معنیداری بیشتر از آزمایشگاه برونسپاری نشده (بیمارستان امام خمینی)(001/0 P=) بود و اختلاف امتیاز کیفیت از دیدگاه مراجعین در آزمایشگاههای این بیمارستان (013/0 =P) بود.
نتایج مطالعه ژیارفر و همکاران نشان داد که کیفیت خدمات مراقبت بهداشتی بعد از برونسپاری در مقایسه با دوره قبل از برونسپاری افزایش یافته است[12].
نتایج مطالعه حاضر نشان داد که کیفیت خدمات به طور کلی و بر اساس ابعاد مختلف در آزمایشگاه برونسپاری شده بالاتر از آزمایشگاه برونسپاری نشده بود.
The impact of outsourcing on satisfaction and respect the rights of patients to radiology departments of hospitals in Tehran Health Management, 2015; 6(5): 51-58.
An evaluation of the outsourcing strategy in supportive services in the hospitals affiliated to the Ministry of Health and Medical Education.
Impacts of outsourcing in educational hospitals in Iran: A study on Isfahan University of Medical Sciences-2010; J Ed Health Prom, 2012; 1: 25.