خلاصة:
این مقاله مدیریت دانش انســانی اسلامی را بر اساس رهیافتی سیستمی و رفتاری مورد توجه قرار داده و با بیان وظایف مهم مدیریت دانش، پایه های اصلی نظام مدیریت دانش انســانی اســلامی را گوشزد می نماید و در نهایت روش شناســی جدیدی را پیشنهاد کرده اســت که اجرای آن به ارائه نظامی درست از وضعیت دانش در این حوزه ها می انجامد و وقوف مجموعی بر حوزه های دانشــی را میســر کرده، تسلط نسبی بر داشته های علمی را ممکن می نماید و زمینه خلاقیت، نوآوری و ارائه نظریات بدیع و بازشناخت نو از کهنه را فراهم می کند و به بهبود استفاده از دانش موجود و ارتقای فکر و اندیشه، تعالی و تحول علوم و تولید علم در علوم انسانی اسلامی کمک می کند.
ملخص الجهاز:
الگويي نوين در مديريت دانش انساني اسلامي محمدهادي يعقوب نژاد عضو هيئت علمي مرکز اطلاعات و مدارک اسلامي ـ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي چکيده اين مقاله مديريت دانش انســاني اسل مي را براساس رهيافتي سيستمي و رفتاري مورد توجه قرار داده و با بيان وظايف مهم مديريت دانش ، پايه هاي اصلي نظام مديريت دانش انســاني اســل مي را گوشزد مي نمايد و در نهايت روش شناســي جديدي را پيشنهاد کرده اســت که اجراي آن به ارائه نظامي درست از وضعيت دانش در اين حوزه ها مي انجامد و وقوف مجموعي بر حوزه هاي دانشــي را ميســر کرده ، تسلط نسبي بر داشته هاي علمي را ممکن مي نمايد و زمينه خل قيت ، نوآوري و ارائه نظريات بديع و بازشناخت نو از کهنه را فراهم مي کند و به بهبود استفاده از دانش موجود و ارتقاي فکر و انديشه ، تعالي و تحول علوم و توليد علم در علوم انساني اسل مي کمک مي کند.
براي ســازمان دهي مؤثر اشــياي محتوايي و جاي دادن موضوعات در جايگاه مفهومي درست آن به طرحي نياز است که مجموعه محتواهاي متنوع فيزيکي و ديجيتالي دانش ها را پس از فهرست نويســي و نمايه ســازي براســاس زبان کنترل شــده ـ ترجيحا اصطل حنامه اي ـ بتواند در کنار يکديگر با يک نظام ســازوار و هماهنگ در اختيار کاربر قرار دهد؛ به نحوي که دسترســي به داشته هاي علمي در قالبي ساخت يافته ممکن شود و عل وه بر امکان مرور و جستجو، بازيابي شناسه هاي متعدد را به دست دهد.