خلاصة:
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه نگرش زبانی و سبکهای یادگیری (وابسته /نابسته به زمینـه ) بـا پیشرفت تحصیلی زبان فارسی است . جامعه آماری پژوهش شامل دانـش آمـوزان سـال سـوم راهنمـایی تحصیلی شهر سقز بود که به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ١٤٢ نفر (٧٥ پسرو ٦٧ دختر)از آنان
به عنوان نمونه انتخاب شدند.پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی است .ابزارهـای پـژوهش عبارتنـداز:
پرسشنامه مربوط به نگرش به زبان باهری(١٣٨٧)، آزمون گروهی شکل های نهفته الـتمن ویتکـین بـرای سنجش سبک های یادگیری و آزمون پیشرفت تحصیلی زبان فارسی شریفی (١٣٧٧) است .روش تجزیه و تحلیل دادهها متشکل از آمار توصیفی و استنباطی است که شـامل میـانگین ، انحـراف معیـار، آزمـون t
گروه های مستقل ، V کرامرو تحلیل رگرسیون چندگانه است .یافتههای حاصل از تحلیل رگرسیون نشان میدهد که پیشرفت تحصیلی بهوسیله سبکهای یادگیری قابل پیش بینی است . نتایج آزمون V کرامر برای
مقایسه تفاوت نگرش زبانی نشان داد که دانش آموزان دختر در مقایسه با پسران نگرش منفیتری نـسبت به زبان کردی داشته اند. همچنین از آن طرف بار دیگر این تفاوت تاییدمیشود،به طوریکه دانش آموزان پسر در مقایسه با دختران نگرشی مثبتتر به زبان کردی داشته اند. همچنین آماره V کرامر رابطه متوسـطی بین دو متغیر جنس و نگرش به زبان کردی و فارسی نشان میدهد. نتایج آزمون t نیز نشان میدهـد کـه میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی زبان فارسی دانش آموزانی که سبک یادگیری شان نابسته به زمینه است ، به مراتب بهتر از وابسته به زمینه ها است و تفاوت معنادار است . با کنترل متغیر جنسیت ، باز نتیجه ثابـت است ؛ یعنی هم در دانش آموزان دخترو هم پسر، پیشرفت تحصیلی زبان فارسی در سبک یادگیری نابسته به زمینه به مراتب بیشتر از سبک یادگیری وابسته به زمینه است و نتیجه معنادار است .
ملخص الجهاز:
نتایج آزمون t نیز نشان می دهـد کـه میانگین نمرات پیشرفت تحصیلی زبان فارسی دانش آموزانی که سبک یادگیری شان نابسته به زمینه است ، به مراتب بهتر از وابسته به زمینه ها است و تفاوت معنادار است .
یادگیری صرفا تغییر کمی در میزان دانشی کـه فـرد بـه دسـت میآورد، نیست (سیف و همکاران ، ١٣٨٧) بلکه یادگیری فعالیتی است که توسط یادگیرنده انجام میشود، ولی عوامل مختلفی در آن دخیل هستند یا به عبـارتی یـادگیری را تحـت تـأثیر قـرار میدهند که از جمله آنها میتوان به نگرش یا واکنش فرد نسبت به یادگیری و سبک های یادگیری اشاره کرد.
بر این اساس فرضیه های زیر مطرح شدهاست : ١- بین نگرش زبانی و سبکهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی زبان فارسی دانش آموزان رابطه وجود دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج حاصل از مدل رگرسیون جدول شماره ٣ نشان داد که متغیرهای سبک های یادگیری ، نگرش به زبان فارسی و کردی وارد مدل رگرسیون شدندو توانستند ٠/٢٣ از واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین کنند.
برای بررسی ارتباط نگرش زبانی و سبک های یادگیری با پیشرفت تحصیلی زبان فارسـی از روش تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شد.
نتایج این آزمون حاکی از اینست که بین سبک هـای یادگیری و پیشرفت تحصیلی زبان فارسی رابطۀ معناداری وجود دارد.
نتایج آزمون t گروههای مستقل نشان داد که بین سبک های یـادگیری وابـسته بـه زمینـه و مستقل از زمینه از لحاظ پیشرفت تحصیلی زبان فارسی تفاوت معناداری وجود دارد.
The Relative Effect of Field Dependent and Field Independent Learning Styles on the Academic Performance of Undergraduate Students of the University of Cape Coqst, Ghana.