خلاصة:
امروزه، مدیریت دانش و مفاهیم استراتژیک مرتبط به آن بهعنوان اجزای مهمی برای بقای سازمانها شناخته شدهاند. از آنجاکه هیچ سازمانی دارای منابع نامحدود نیست و فضای حاکم، فضایی رقابتی است، تدوین استراتژیهای صحیح و رقابتی که سازمان را به اهداف کلان مورد نظر خود برساند، از اهمیت بالایی برخوردار است. هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تعیین استراتژیهای اصلی مدیریت دانش و همچنین شاخصهای مربوط به هر استراتژی در «سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران» است. جامعه آماری این پژوهش مدیران، معاونین و کارشناسان سازمان صداوسیما هستند. در این پژوهش با استفاده از نظرات خبرگان مهمترین استراتژیهای «سازمان صداوسیما»، استخراج و با تلاقی این استراتژیها و استراتژیهای دانشی سازمان [استراتژی کدگذاری و شخصیسازی دانش] اولین خانه کیفیت ایجاد شد. دومین خانه کیفیت بااستفاده از نتایج اولین خانه، رابطه میان استراتژیهای دانشی و راهکارهای فنی برای رسیدن به این استراتژیها را بررسی کرده و راهکارها را رتبهبندی میکند. یافتههای پژوهش نشان میدهند که استراتژی توسعه و بهبود سیستمها و تجهیزات فنی مهمترین استراتژی سازمان است؛ همچنین درنتیجه رتبهبندی استراتژیهای دانشی سازمان، استراتژی کدگذاری، اولین رتبه و استراتژی شخصیسازی دومین رتبه را به خود اختصاص داداند. از بین راهکارهای دانشی نیز، راهکار حمایت مدیران اجرایی سطح بالا از فعالیتهای دانشی، رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
ملخص الجهاز:
هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تعیین استراتژیهای اصلی مدیریت دانش و همچنین شاخص های مربوط به هر استراتژی در «سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران » است .
در این پژوهش با استفاده از نظرات خبرگان مهم ترین استراتژیهای «سازمان صداوسیما»، استخراج و با تلاقی این استراتژیها و استراتژیهای دانشی سازمان [استراتژی کدگذاری و شخصیسازی دانش ] اولین خانه کیفیت ایجاد شد.
برای مواجه با این مسائل ، موضوع ایجاد استراتژی برای مدیریت دانش یا استراتژیسازی مدیریت دانش به یکی از دغدغه های پژوهشگران این حوزه تبدیل شده است (٢٠٠٦ ,Kubo( یکی از مهم ترین موارد در ایجاد استراتژی مدیریت دانش آن است که این استراتژی و اهداف مربوط به آن باید نشان دهنده استراتژی و اهداف سازمانی باشد آنها باید قادر باشند که اثربخشی و کارایی فرآیندهای کسب وکار و درنهایت عملکرد سازمانی را بهبود ببخشند ( & Nahapiet ١٩٩٨ ,Ghoshal).
هدف اصلی این پژوهش شناسایی و تعیین استراتژیهای مدیریت دانش در «سازمان صداوسیما» است که برای رسیدن به این هدف ، این استراتژیها را در «سازمان صداوسیما» شناسایی کرده و سپس با استفاده از روش QFD فازی رتبه بندی شده و در نهایت نیز پیشنهادهای مناسبی برای پیاده سازی مدیریت دانش در «سازمان صداوسیما» ارائه میشود.
یک استراتژی موفق مدیریت دانش باید عوامل کلیدی یک سازمان را شناسایی و با به کارگیری آنها نتایج تجاری حاصل سازد (٢٠٠١ ,Holcom &Massey (.