خلاصة:
ﻫﺪف ﭘﮋوﻫﺶ ﺣﺎﺿﺮ ﻛﻪ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده از ﭘﻴـﺸﻴﻨﻪ ﭘﮋوﻫﺸﻲ ﻣﻮﺟﻮد درﺑﺎره ﻣﻔﻬﻮم رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ و ﻋﻮاﻣﻞ ﺗﺸﻜﻴﻞ دﻫﻨـﺪه آن، ﻳـﻚ ﭘﺮﺳـﺸﻨﺎﻣﻪ ﻛﻮﺗـﺎه ﺑـﺮای اﻧﺪازهﮔﻴﺮی رﻓﺘﺎر ﺷـﻬﺮوﻧﺪی ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ ﻃﺮاﺣـﻲ ﻧﻤﺎﻳـﺪ و ﺳﭙﺲ وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی روان ﺳﻨﺠﻲ آن را در ﭼـﺎرﭼﻮب ﻧﻈﺮﻳـﻪ ﺧﺼﻴﺼﻪ ﻣﻜﻨﻮن ﺑﺮآورد ﻧﻤﺎﻳﺪ اﺑﺘﺪا ﻳﻚ ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﻲ ﺑـﺎ ﺟﻬﺖﮔﻴﺮی دو ﺑّﻌﺪی رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳـﺎزﻣﺎﻧﻲ( ﺟﻬـﺖ ﮔﻴﺮی ﺳﺎزﻣﺎن ﻫﻤﻜﺎران و ﺟﻬﺖ ﮔﻴـﺮی ﺗﻮﺳـﻌﻪ دﻫﻨـﺪه ﺣﻔﺎﻇﺖﻛﻨﻨﺪه ) ﻃﺮاﺣﻲ ﺷﺪ ﻛﻪ درﺑﺮدارﻧـﺪه ﺷـﺶ ﻋﺎﻣـﻞ وﺟﺪان ﻛﺎری ، ﺟﻮاﻧﻤﺮدی، ﻓﻀﻴﻠﺖ ﺷﻬﺮوﻧﺪی، اﻣﻴﺪﺑﺨﺸﻲ،ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﺨﺼﻲو ﭘﺎﻳﺒﻨﺪی ﺑﻪ اﺻﻮل اﺧﻼﻗﻲ اﺳﺖ ﺳـﭙﺲ ﺑﺮاﺳــﺎس ﺷــﺎﺧﺺﻫــﺎی ﻣﻌﺮّﻓــﻲ ﺷــﺪه در ﻣــﺪل، ﻳــﻚ ﭘﺮﺳــﺸﻨﺎﻣﻪ 15 ﺳــﺆاﻟﻲ ﻧﻮﺷــﺘﻪ ﺷــﺪ. ﭘــﺲ از ﮔــﺮدآوری داده ﻫﺎ، ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﺷﻴﺐ، ﭘﺎراﻣﺘﺮ آﺳﺘﺎﻧﻪ ﺗﻘـﺎﻃﻊ ﻃﺒﻘـﺎت ﭘﺎﺳﺦدﻫﻲ، ﺗﺎﺑﻊ آﮔـﺎﻫﻲ و ﺿـﺮﻳﺐ ﭘﺎﻳـﺎﻳﻲ ﭘﺮﺳـﺸﻨﺎﻣﻪ ﺑـﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺪل ﭘﺎﺳﺦ ﻣﺪرّج ﺗﺤﻠﻴﻞ ﺷﺪ ﻧﺘـﺎﻳﺞ ﺑـﻪ دﺳـﺖ آﻣﺪه، ﻧﺸﺎن داد ﻛﻪ وﻳﮋﮔﻲﻫﺎی روان ﺳﻨﺠﻲ ﭘﺮﺳـﺸﻨﺎﻣﻪ از وﺿــﻌﻴﺖ ﺑــﺴﻴﺎر ﻗﺎﺑــﻞ ﻗﺒــﻮﻟﻲ ﺑﺮﺧﻮردارﻧــﺪ و ﭘﺮﺳـﺸﻨﺎﻣﻪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه ﺑﺎ دﻗّﺖ ﺑﺎﻻﻳﻲ ﻣﻲﺗﻮاﻧﺪ ﺑﻴﻦ ﻣﻴﺰان رﻓﺘﺎرﻫـﺎی ﺷــﻬﺮوﻧﺪی ﻛﺎرﻛﻨــﺎن ﺗﻤــﺎﻳﺰ ﺑﮕــﺬارد و آنرا اﻧــﺪازهﮔﻴــﺮی ﻧﻤﺎﻳﺪ.
The aim of this paper was to use the existing research literature on the concept of organizational citizenship behavior (OCB) and its components is a questionnaire designed to measure organizational citizenship behavior, and then put it in the framework of the psychometric properties of the estimated latent trait theory (LTT). First, a conceptual model with two-dimensional orientation OCB (Organization for Cooperation and orientation orientation developer-protecting) design that includes six factors: conscientiousness, sportsmanship, civic virtue, promising, personal development and commitment to ethical principles. Then, based on indicators introduced in the model, a 15-question questionnaire was written. After collecting data, the slope parameters, parameter threshold intersection response classes, Information function and reliability of the questionnaire were analyzed using graded response model (GRM). The results showed that the psychometric properties of the questionnaire were very acceptable and Favorable. Made questionnairein thisstudycanaccurately differentiatebetween theorganizational citizenship behaviorandletthemmeasure thelevel ofcivicbehavior.
ملخص الجهاز:
, Graham & Dienesch با توجه به اهمیت رفتار شهروندی سازمانی در عملکرد شاغل و بهره وری سازمان (پودساکف و همکاران ، ٢٠٠٩) پژوهشگران و کارشناسان رفتار سازمانی کشور نیز برای اندازه گیری رفتار شهروندی سازمانی از پرسشنامه های متفاوتی استفاده می کنند که از مهم ترین آن ها می توان به پرسشنامه پودساکف و همکاران (نعامی و شکرکن ، ١٣٨٥)، پرسشنامه ویلیامز و اندرسون (نوری ، صباحی ، صلاحیان و صمیم ، ١٣٩١؛ عریضی سامانی و ذاکرفرد، ١٣٨٩؛ ارشدی و هاشمی شیخ شبانی ، ١٣٨٨) اشاره کرد.
براساس نتایج پارامترهای آستانه گزینه های پاسخ دهی ، پارامتر آستانه اول (یعنی نقطه تقاطع بین منحنی های پاسخ بین گزینه کاملا مخالفم و مخالفم ) بر روی پیوستار خصیصه مکنون در همه سؤال های پرسشنامه کمتر از ٢/١ است ؛ یعنی سرپرستان این دو گزینه را برای رفتار شهروندی کارکنانی انتخاب کرده اند که سطح رفتارهای آن ها در حد بسیار کم بوده است .
بنابراین می توان نتیجه گرفت که با توجه به پارامترهای برآورد شده برای هریک از سؤال های پرسشنامه ، کارآمدی گزینه های پاسخ دهی و هم چنین تعداد کم سؤال ها و پایایی مناسب سؤال ها، این ابزار برای اندازه گیری سطح رفتار شهروندی سازمانی کارکنان ، قابل قبول و مناسب است .
(2002) The Nature and Dimensionality of Organizational Citizenship Behavior: A Critical Review and Meta-Analysis.