خلاصة:
قرآن حکیم بهطور اجمال سخن از یاجوج و ماجوج و ساختن سدّی توسط ذوالقرنین در برابر آنها به میان میآورد و این مسائل را در اذهان متفکّران ایجاد میکند که یاجوج و ماجوج چه بودهاند و آن سدّ شگفتانگیز چگونه و در کجا ساخته شده است؟ نظریههایی از سوی محققان ارائه شده است که به دلیل ناسازگاری آنها با آیات و آموزههای قرآنی، عقلانی و کلامی، و همچنین عدم ارائه دلیل و موید، پذیرش آنها را مشکل میکند. نظریهای که در این نوشتار ارائه شده است، با توجه به دو اصل مذکور، یعنی سازگاری با آیات و آموزهها و ارائه مویدات و نشانههای قرآنی، روایی، لغوی و علمی، نسبت به دیگر نظریهها ترجیح و برتری دارد. با توجه به این دو اصل، یاجوج و ماجوج از مواد مذابی بودند که از میان یک گسل فوران میکردند و ذوالقرنین با خود آنها و دیگر مواد سخت و انعطافپذیر، آن شکاف را پر کرده و سدّی افقی بنا نهاد. موقعیت این سدّ ممکن است در اثر جابهجایی پوسته زمین، به لایههای زیرین و حتی به کف اقیانوسها منتقل شده باشد.
The Holy Qur’ān briefly mentions Gog and Magog and the construction of a dam [or wall] by Dhul Qarnayn against them، created the dilemma in the minds of the thinkers as to what the Gog and Magog were and where had that amazing dam been made. Some theories have been presented by researchers that because of their incompatibility with the Qur’ānic verses and teachings، and because of their rational and theological inconsistency، as well as not providing confirming evidences، they have become hard to accept. In regard to the above-mentioned two principles، i.e.، compatibility with the verses and teachings and provision of Qur’ānic، narrative، lexical، and scholarly evidences and indications، the theory presented in this article is preferred and has superiority over other theories. Given these two principles، Gog and Magog were of the lava erupted from a fault line and Dhul Qarnayn used them and other solid and inflexible matter to fill that gap and build up a horizontal dam. The location of this dam may have transferred to the sub-layers of the earth or even to the bottom of an ocean.
ملخص الجهاز:
با توجه به این دو اصل، یأجوج و مأجوج از مواد مذابی بودند که از میان یک گسل فوران میکردند و ذوالقرنین با خود آنها و دیگر مواد سخت و انعطافپذیر، آن شکاف را پر کرده و سدی افقی بنا نهاد.
ب) اگر این نظریه درست باشد، طبق قرآن کریم (همانطوری که در اشکال اول بر دیدگاه اول گذشت)، میبایست همان اقوام مغولی که شی هوانگ تی در برابرشان دیوار چین را ساخت، هم اکنون و تا قیامت نیز زنده باشند، در حالی که آنها قرنها پیش از بین رفتهاند.
اما مراد از یأجوج در آیه 94 سوره کهف، مورد خاصی از آن است؛ زیرا بدون تنوین بهکار برده شده است که میتواند مراد از آن، نوعی از مواد مذاب داخل زمین باشد.
همچنین اینکه میفرماید خداوند یأجوج و مأجوج را هلاک میکند تا اینکه زمین از بوی بد آنها متأثر میشود، میتواند نشانه و مؤیدی بر نظریه مواد مذاب باشد؛ زیرا میدانیم با سرد شدن مواد مذاب، بوی بدی که ناشی از وجود گوگرد است، از آنها متصاعد میشود.
ما با توجه به اصل حفظ سازگاری دیدگاه پیشنهادی با آیات و آموزههای قرآنی، عقلانی و کلامی و با استفاده از مؤیدات و نشانههای قرآنی، روایی، لغوی و علمی، به این نتیجه رسیدیم که یأجوج و مأجوج از مواد مذاب هستند و سد ذوالقرنین بر روی یک گسل واقع شده و آن را پوشش داده است.