خلاصة:
ریسک بالای شکست در پروژه های طراحی و ضعف در تحقق فرآیند بهینه توسعه محصولات جدید در صنعت خودروسازی از یک سو و ناکارآمدی این حوزه در شناسایی و الگوسازی نظام طراحی محصولات جدید از سوی دیگر، در زمره مهمترین مسائل پیش روی حوزه صنعت خودرو قرار دارد. این در حالی است که امکان بومیسازی و ترازسنجی الگوهای برتر موجود در این خصوص، با چالش ها و مسائل متعددی روبهرو است. ازاین رو هدف از ارائه این پژوهش طراحی و تبیین الگوی توسعه محصول جدید در صنایع خودروسازی کشور است. این پژوهش با بهره گیری از رویکرد توسعه ای کاربردی، راهبرد داده بنیاد را دنبال کرده و با بهره گیری از الگوی دلفی، مدل پیشنهادی توسط خبرگان اعتبارسنجی شده است. نتایج پژوهش حاکی از وجود یک الگوی چهار مرحله ای مشتمل بر ایده پردازی، ارزیابی فنی و بازار، غربالگری و انتخاب طرح در طراحی محصولات جدید است.
ملخص الجهاز:
"ازآنجاکه پژوهش های کیفی عمق و ابعاد متعدد یک پدیده را بهتر و شفاف تر به نمایش میگذارد، نخست با بهره گیری از مصاحبه با مشتریان و خبرگان صنعت خودروسازی سعی میشود تا پرسش های مورد کاوش و چالش تا بن و بستر مطرح شود و آنگاه برای اعتبارسنجی دستاوردهای آن نیز در قالب یک مدل مفهومی با ابعاد و مؤلفه ها و طراحی شاخص ها، پرسشنامه ای طراحی شده و در اختیار خبرگان صنایع خودروساز بزرگ موجود در کشور قرار گیرد.
٤. تحلیل داده ها و یافته های پژوهش هم زمان با طرح سؤال های پژوهشی (بر اساس طرح مسئله اصلی پژوهش )، مبنی بر تعیین ابعاد ایده پردازی ذینفعان و الگوی کارآمد طراحی محصول جدید در صنایع خودروسازی کشور، بر این اساس تلاش شد الگوی عملی و فراگرد واقعی در توسعه محصولات جدید در صنعت خودرو کشور بومیسازی شود؛ به نحوی که با درنظرگرفتن نقاط ضعف و قوت مدل های موجود در این رابطه ، شاخص های کلیدی الگوی یادشده در بستر صنعت خودروسازی کشور طراحی و تبیین میشود.
بر این اساس تلاش شد الگوی عملی و فراگرد واقعی در توسعه محصولات جدید در صنعت خودرو با انجام مصاحبه های جداگانه ای با ١٢ خبره و متخصص صورت گیرد و با رویکرد نظریه پردازی داده بنیاد تحلیل شود.
پنج محور نیاز مشتریان ، بررسی رقبا، خواسته های مهندسی فروش ، خواسته های R&D و پایگاه دانش توسعه محصولات جدید پس از بررسی مصاحبه های صورت گرفته و تحلیل کدگذاری در روش داده بنیاد به عنوان ابعاد موردنظر در ایده پردازی قرار گرفتند."