خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط هوش هیجانی والدین با اختلالات و حافظه فعال دانش آموزان بود. طرح پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. نمونه تحقیق شامل ١٧٣ نفر از مادران و دانش آموزان بود که به صورت خوشه ایی چندمرحله ایی انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ ، پرسشنامه اختلات رفتاری وودورث و آزمون حافظه فعال دانیمن و کارپنتر بود. برای تحلیل داده ها از روش های آماری ضریب همبستگی ساده پیرسون و رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج حاکی از آن بود که بین هوش هیجانی والدین (مادر) با اختلالات رفتاری دانش آموزان رابطه منفی معناداری وجود دارد و بین هوش هیجانی والدین (مادر) با حافظه فعال دانش آموزان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. نتایج رگرسیون نشان داد که هوش هیجانی والدین (مادر) بصورت منفی پیش بینی کننده اختلالات رفتاری دانش آموزان میباشد و هوش هیجانی والدین (مادر) بصورت مثبت پیش بینی کننده حافظه فعال دانش آموزان می باشد.
ملخص الجهاز:
"جدول 5: تحلیل واریانس مدل اختلالات رفتاری دانشآموزان بر اساس هوش هیجانی والدین (مادران) رجوع شود به تصویر صفحه همانطور که در جدول 5 ملاحظه میشود، بر اساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود متغیر هوش هیجانی والدین (مادران) قدرت پیش بینی اختلالات رفتاری دانشآموزان بصورت منفی را دارد (95/9=F و 002/0>P).
جدول 6: ضرایب مدل پیش بینی اختلالات رفتاری دانشآموزان بر اساس هوش هیجانی والدین (مادران) رجوع شود به تصویر صفحه همانطور که در جدول 6 ملاحظه میشود، بر اساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود، متغیر پیش بین هوش هیجانی والدین (مادران) با بتای (23/0- =() قدرت دارد که اختلالات رفتاری دانشآموزان را بصورت منفی پیشبینی کند.
جدول 7: خلاصه مدل پیش بینی حافظه فعال دانشآموزان بر اساس هوش هیجانی والدین (مادران) رجوع شود به تصویر صفحه همانطور که در جدول 7 ملاحظه میشود، بر اساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود، بین متغیر پیش بین هوش هیجانی والدین (مادران) با حافظه فعال دانشآموزان همبستگی چندگانه (21/0MR=) وجود دارد و نتایج نشان داد که 4 درصد واریانس حافظه فعال دانش آموزان بوسیله متغیر پیش بین هوش هیجانی والدین (مادران) قابل تبیین است.
جدول 8: تحلیل واریانس مدل حافظه فعال دانشآموزان بر اساس هوش هیجانی والدین (مادران) رجوع شود به تصویر صفحه همانطور که در جدول 8 ملاحظه میشود، بر اساس نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون چندگانه به روش ورود متغیر هوش هیجانی والدین (مادران) قدرت پیش بینی حافظه فعال دانش آموزان را دارد (09/8=F و 005/0>P)."