خلاصة:
در این مطالعه، تلاش شده است تا با الگوی جامعهشناختی ایرانی رهیافتی بومی برای سنجش دینداری پیش نهاده و میزان دینداری یک نمونه دانشجویی مطالعه شود. روش اجرای پژوهش پیمایش بوده و نمونة 352 نفر از دانشجویان سمنانی بوده¬اند. یافتههای تحقیق نشان میدهد که میانگین دینداری نمونة مذکور در سطحی بالاتر از متوسط قرار دارد. در میان ابعاد چهارگانة دینداری، بعد اعتقادات دینداری دانشجویان در سطحی بالاتر از سایر ابعاد دینداری قراردارد. در مقابل، میانگین دینداری در بعد عبادات کمتر از سایر ابعاد دینداری و در سطح متوسط است. همچنین، میانگین مولفههای ابعاد دینداری در الگوی سنجش دینداری بومی نشان میدهد که میانگین مولفههای فردی دینداری پایینتر از مولفههای جمعی آن است.
ملخص الجهاز:
واژگان اصلي : اخلاقيات ، اعتقادات ، الگوي شجاعي زند، دينداري ، شرعيات ، عبادات * دانشيار دانشگاه تربيت معلم ** کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعي و پژوهشگر جهاد دانشگاهي استان سمنان مقـدمه سنجش دينداري همواره يکي از دغدغه هاي اساسي پژوهشگران مسايل اجتماعي ، به ويژه جامعه شناسان دين است و بر همين اساس ، تلاش و اهتمام فراواني مي شود.
البته بدون داشتن مبنا يا الگويي نظري مستحکم نيز مي توان اقدام بـه سـنجش دينـداري کرد، اما در اين صورت ، اولا نمي توانيم ادعا کنيم که پژوهش ما معطوف به استفاده از يک سنجة دينـداري علمي است و دوم اين که پژوهش صورت گرفته در حد مطالعه اي تجربي باقي مانده و هيچ گاه نمي تواند به عنوان سنجه اي مدون و قابل کاربرد در پژوهش هاي متعدد مطرح باشد، زيـرا در هرحـال فقـط پاسـخگوي اقتضائات يک پژوهش خاص يا حداکثر پژوهش هايي کاملا مشابه با پژوهش انجام شده خواهد بود.
از آنجا که به اعتقاد اين جامعه شناس ، دينداري داراي ابعاد و اجزايي منبعث از وجوه متفاوت دين است که به نوبه خود در تناسب با ابعاد وجودي انسان قرار مي گيرد، لذا او تلاش دارد تا الگوي پيشنهادي اش از يک سو نشان دهندة نسبت هاي منطقي ميان اين مقولات باشد و از سوي ديگر، علاوه بر ابعاد، تجليات دينداري مانند آثار و پيامدهاي عميق آن را که در سنجش به کار مي آيند، نمايان سازد.