خلاصة:
فراهم آوردن دانش زبانی بهمنظور برقراری ارتباطی موثر نمیتواند فقط به آموزش دانش زبانی محدود باشد و در فرایند آموزش زبان توانش کاربردشناختی نیز باید موردتوجه قرار گیرد. ازآنجاکه مسئولیت اصلی تدریس جنبههای کاربردشناسی یکزبان بر عهدهی مدرسان زبان است؛ توانش و آگاهی کاربردشناختی مدرسان از زبانی که تدریس میکنند اهمیت بسزایی دارد؛ بااینوجود شرایط لازم برای فراگیری کنشهای گفتاری به طرز شایستهای فراهم نشده است. در این راستا پژوهش حاضر به تحلیل توانش کاربردشناختی مدرسان زبان انگلیسی در استفاده از راهبردهای کنش گفتاری قدردانی به زبان انگلیسی و ارتباط آن با مدرک تحصیلی مدرسان پرداخته است. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی-پیمایشی است. بهمنظور بررسی راهبردهای قدردانی از پرسشنامه تکمیل گفتمان چنگ استفاده شد. همچنین، پرسشنامهی قدردانی مکالگ برای ارزیابی شخصیت افراد استفاده گردید. توزیع پرسشنامه به روش تصادفی ساده صورت گرفت که درنهایت تعداد 133 پرسشنامهی تکمیلشده، جمعآوری شد. پاسخها نیز بر اساس الگوی چنگ رمزگذاری گردید. یافتهها نشان داد همهی راهبردهای هشتگانهی الگوی چنگ در ابراز قدردانی توسط مدرسان استفادهشده است. دراینبین، راهبرد تشکر دارای بیشترین فراوانی (9/ 39درصد) بود. نتایج آزمون کروسکال والیس نشان داد رشته تحصیلی مدرسان در ابراز قدردانی آنها تفاوت معناداری ایجاد نمیکند.
ملخص الجهاز:
در این راستا پژوهش حاضر به تحلیل توانش کاربردشناختی مدرسان زبان انگلیسی در استفاده از راهبردهای کنش گفتاری قدردانی به زبان انگلیسی و ارتباط آن با مدرک تحصیلی مدرسان پرداخته است .
Tavil ١- چه تعداد از راهبردهای ابراز قدردانی الگوی چنگ (٢٠٠٥) توسط مدرسان ایرانی به زبان انگلیسی استفاده میشود؟ ٢- راهبردهای ابراز قدردانی و نوع مدرک تحصیلی مدرس زبان انگلیسی چه ارتباطی دارند؟ ٢- مبانی نظری ازآنجاکه در پژوهش حاضر بیش از یک چارچوب نظری استفاده شده است ، ارائه ی الگویی جدید برای تبیین مبانی نظری پژوهش حاضر لازم است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) در ادامه مفاهیم چارچوب های نظری تعریف میشود که عبارت اند از؛ توانش ارتباطی: تعریفی که هایمز (١٩٧٢) از توانش ارتباطی میدهد عبارت است از این که چه وقت صحبت کنیم و چه وقت نه و این که راجع به چه چیزی با چه کسی، چگونه و کجا صحبت کنیم ؛ کاربردشناسی بین زبانی: هنگامی که تحقیقات درباره ی گفتمان و فرهنگ با تأکید بر استفاده از زبان دوم به عنوان رفتار ارتباطی سخن گویان غیربومی باشد، کاربردشناسی بین زبانی نامیده میشود (آقاگل زاده ، ١٣٣:١٣٩٢ به نقل از یول ١، ٢٠٠٠).
با توجه به یافته ها، فرضیه ی اول تحقیق تأیید شد؛ به دیگر سخن ، تمام راهبردهای هشت گانه ابراز قدردانی الگوی چنگ (٢٠٠٥) از قبیل راهبرد تشکر، سپاس گزاری، قول جبران و اقرار به تحمیل ، توسط مدرسان به زبان انگلیسی استفاده میشود.
An exploratory cross-sectional study of interlanguage pragmatic development of expressions of gratitude by Chinese learners of English.