خلاصة:
طرحهای عمرانی از ملزومات اساسی رشد و توسعه پایدار به شمار می آیند. روال ناکارآمد
تصویب و اجرای طرح های عمرانی، بدون تنا سب با ظرفیتهای مالی و اجرایی، حجم عظیمی
از پروژههای ناتمام و بعضا متوقف را بر اقتصاد ملی تحمیل کرده است. هدف اصلی مقاله
حاضر پاسخ به این سوال است که آیا اد وار سیاسی بر روند تصویب و اجرای طرح های عمرانی
استانی تاثیرگذار است یا نه؟ برای پاسخ به سوال مورد نظر، مقاله پیش رو، دو فرضیه را مد نظر
قرار داده است. فرضیه اول، ادوار سیاسی بر سرنوشت طرح های عمرانی تاثیرگذار است و
فرضیه دوم، میزان اثرگذاری ادوار سیاسی بر روند تصویب و اجرای طرح های عمرانی در سال
قبل از وقوع سیکل سیاسی (انتخابات) بزرگتر است. ازاینرو، جهت برآورد مدل و آزمون
فرضیه تحقیق از روش دادههای تابلویی پویا و تخمینزننده گشتاور تعمیم یافته طی سالهای
1393-1376 استفاده شده است.
نتایج حاصل از آزمون د و فرضیه حاکی از آن است که ، سیکل سیاسی مجلس و ریاست
جمهوری ارتباط مثبت و معناداری با اعتبارات عمرانی دارد و سیکل سیاسی ریاست جمهوری
تاثیر بیشتری بر اعتبارات عمرانی دارد به این معنا که اثرگذاری ادوار سیاسی ریاست جمهوری
بر روند تصویب و اجرای طرح های عمرانی در سال قبل از وقوع سیکل سیاسی بزرگ تر است .
در این راستا، برای از بین بردن اثر سیکل سیاسی دولت و نمایندگان مجلس بر طرحهای
عمرانی، تعیین مرجعی که از صلاحیت کارشناسی لازم و همچنین استقلال و قدرت نظارتی
کافی بر مطالعات توجیهی طرحها برخوردار است، پیشنهاد می شود. زیرا، مرجع یادشده به
صورت بیطرف طرحها را تنها براساس مطالعات توجیه ی – فنی و نیاز منطقه به تصو یب
میرساند و از تصو یب طرحهای عمرانی براساس ملاحظات سیاسی دولت و نمایندگان مجلس
جلوگیری میکند.
ملخص الجهاز:
"زیرا مقامهای سیاسی میخواهند در انتخابات پیروز شوند و براساس این، آنها با استفاده از قاعده طلایی کلنگزنی و عزم در سازندگی، در دورههای نزدیک به انتخابات میکوشند اذهان عمومی را نسبت به خود در خصوص عمران و آبادانی کشور راضی نگه دارند، به نحوی که از طریق تصویب و اجرای طرحهای عمرانی جدید در محدوده نفوذ خود، رضایت رأیدهندگان را حداکثر کنند و از این راه احتمال انتخاب مجدد خود را در انتخابات بعدی افزایش دهند، بدون اینکه به این نکته توجه کنند که آیا اقتصاد توان فنی و اجرایی به اتمام رساندن این همه طرح را دارد؟ یا اینکه تصویب طرح در یک منطقه جغرافیایی چه سطحی از انتظارات اجتماعی خاص خود را ایجاد میکند؟ و اینکه در افقهای میانمدت و بلندمدت چه هزینههایی از ناحیه وجود انبوه طرحهای عمرانی نیمهتمام به اقتصاد کشور تحمیل میشود؟ ازاینرو، برای بیان تجربی اثر ادوار سیاسی بر طرحهای عمرانی، در نمودار (1)، اثر سیکل سیاسی مجلس بر طرحهای عمرانی در یک سال قبل از انتخابات مجلس (1389)، سال انتخابات مجلس (1390) و یک سال بعد از انتخابات مجلس (1391)، به تصویر کشیده شده است.
نتایج آزمونهای ریشه واحد (به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع: محاسبات تحقیق از آنجاکه برخی از متغیرها دارای درجه انباشتگی یک هستند، لذا جهت حصول اطمینان از وجود رابطه بین متغیر وابسته یعنی اعتبارات عمرانی سرانه با متغیرهای توضیحی شامل تولید سرانه، تعداد پروژههای جدید و خاتمه نیافته به کل پروژهها، درصد تحقق خاتمه پروژهها، میانگین وزنی مدت اجرای پروژههای عمرانی، درصد جایگزینی پروژهها و متغیرهای مجازی شامل سیکل مجلس، سیکل ریاست جمهوری و تعداد نمایندگان استانها در مجلس از آزمون پدرونی 1 (2004) جهت بررسی همجمعی در دادههای تابلویی استفاده میشود، نتایج در جدول (2) گزارش شده است."