خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی سنجش رضایت شهروندان و مراجعین مدیریت خدمات شهری و کانالهای ارتباط با شهروند انجام شد. پژوهش از لحاظ نوع هدف کاربردی و از لحاظ شیوهی جمعآوری اطلاعات توصیفی-پیمایشی می باشد. جامعهی آماری شامل کلیه شهروندان در سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی به تعداد نامحدود میباشد که پس مشورت با متخصصان از طریق فرمول کوکران 300 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب و در پژوهش شرکت داده شدند. ابزار اندازه گیری پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته بررسی میزان رضایت شهروندان از خدمات واحد مدیریت شهری منطقه ویژه بود. که روایی آن علاوه بر تحلیل گویه، مورد تأیید متخصصان قرار گرفت و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ برابر 83/. محاسبه شد. تجزیه و تحلیل دادهها نیز با استفاده از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمـار استنباطی (تی و مدل معادلات ساختاری)، انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد؛ 12 مؤلفهی وضعیت نور و روشنایی، وضعیت پروژه های عمران شهری، وضعیت مهندسی ایمنی، وضعیت حمل و نقل عمومی، وضعیت علایم و تابلوهای شهری، وضعیت جمعآوری پسماند، وضعیت تنظیف شهری، وضعیت سرویس های بهداشتی، وضعیت فضای سبز، وضعیت سلامت شهروندان، وضعیت امنیت اجتماعی و وضعیت زیست محیطی بر رضایتمندی از خدمات عمومی تأثیر معناداری بر رضایت شهروندان دارد. همچنین میانگین (انحراف معیار) مربوط به وضعیت هر 12 مؤلفه میانگینی بالاتر از میانگین فرضی جامعه (0/3)، دارند. لذا، وضعیت تمامی 12 حوزه از دیدگاه شهروندان مطلوب است.
ملخص الجهاز:
بر همین اساس می توان استنباط نمود که ١٢ مؤلفه ی وضعیت نور و روشنایی، وضعیت پروژه های عمران شهری، وضعیت مهندسی ایمنی، وضعیت حمل و نقل عمومی، وضعیت علایم و تابلوهای شهری، وضعیت جمع آوری پسماند، وضعیت تنظیف شهری، وضعیت سرویس های بهداشتی، وضعیت فضای سبز، وضعیت سلامت شهروندان ، وضعیت امنیت اجتماعی و وضعیت زیست محیطی بر رضایتمندی از خدمات عمومی در قالب ٩٠ سؤال می تواند تبیین کننده رضایت شهروندان از واحد مدیریت خدمات شهری در سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس باشد.
باتوجه به نتایج حاصل از آزمون T یک گروهی، مقدار میانگین مشاهده شده این متغیر به صورت معنی داری بیشتر از میانگین فرضی جامعه (٣/٠)، می باشد (٢٤١=T، ٠٠٥ با توجه به جدول ، میانگین (انحراف معیار) مربوط به وضعیت علایم و تابلوهای شهر از دیدگاه شهروندان برابر با ٣/٧١ (٠/٨٣) می باشد.
باتوجه به نتایج حاصل از آزمون T یک گروهی، مقدار میانگین مشاهده شده این متغیر به صورت معنی داری بیشتر از میانگین فرضی جامعه (٣/٠)، می باشد (٢٠١=T، ٠٠٥ با توجه به جدول ٢، میانگین (انحراف معیار) مربوط به وضعیت تنظیف شهری از دیدگاه شهروندان برابر با ٣/٥٦ (٠/٧٠) می باشد.
باتوجه به نتایج حاصل از آزمون Tیک گروهی، مقدار میانگین مشاهده شده این متغیر به صورت معنی داری بیشتر از میانگین فرضی جامعه (٣/٠)، می باشد (٣١٣=T، ٠٠٥ با توجه به جدول زیر میانگین (انحراف معیار) مربوط به وضعیت زیست محیطی شهر از دیدگاه شهروندان برابر با ٣/١١ (٠/٣١) می باشد.
با توجه به نتایج حاصل از آزمون T یک گروهی، مقدار میانگین مشاهده شده این متغیر به صورت معنی داری بیشتر از میانگین فرضی جامعه (٣/٠)، می باشد (١٨٧=T، ٠٠٥ جدول ٢- وضعیت رضایتمندی شهروندان از خدمات شهری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} منبع : یافته های تحقیق ، ١٣٩٦.