خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی عوامل مؤثر بر تقاضای اجتماعی آموزش عالی در بین دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران به روش آمیخته اکتشافی اجرا شد. در بخش کیفی، جامعه آماری شامل خبرگان و استادان حوزه آموزش عالی بود که با 8 نفر از آنها مصاحبه شد. در بخش کمی، جامعه آماری شامل همه دانشجویان تحصیلات تکمیلی پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران به تعداد ۳۵۲۷ بود که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران به روش تصادفی ساده 346 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها یک پرسشنامه محققساخته ۲۴ سؤالی بود که روایی محتوایی و صوری آن را متخصصان حوزه آموزش عالی تأیید کردند. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ ۹۲ درصد محاسبه شد. بر اساس نتایج بخش کیفی عوامل مؤثر بر تقاضای اجتماعی آموزش عالی در چهار بعد کلی فردی و خانوادگی، دانشگاهی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، شناسایی شد. نتایج آزمون تی نشان داد که همه عوامل شناسایی شده از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی در حد مطلوب ارزیابی شدهاند. همچنین نتایج آزمون فریدمن نشان داد عوامل اقتصادی بیشترین اهمیت و عوامل فرهنگی و اجتماعی کمترین اهمیت را دارند.
The aim of this paper is
identification and assessment of factors
affecting the social demand in higher education
among technical college’s students at Tehran
University and mixed method is applied. In
qualitative phase, the statistical population
included Experts and Professors of Higher
Education that 8 people were profoundly
interviewed. In quantitative phase, the
population consisted of 3527 students from
which 346 people were randomly selected by
Cochran formula. Information was collected by
a questionnaire which contains 24 questions
that experts in higher education confirmed its
validity. The reliability of the questionnaire
was also calculated using Cronbach's alpha
coefficient of 92%. According to findings
obtained from qualitative phase, factors
affecting the social demand in higher education
are identified in four dimensions: individual
and family, academic, economic and culture
and social. Results of t-test indicated that all
identified factors were evaluated Desirable by
students. Furthermore, Freedman test’s results
showed that economic factors have the most
important and cultural and social factors also
have least important.
ملخص الجهاز:
شناسايي و ارزيابي عوامل مؤثر بر تقاضاي اجتماعي آموزش عالي (مورد مطالعه : دانشجويان تحصيلات تکميلي پرديس دانشکده هاي فني دانشگاه تهران ) Identification and Assessment of Factors Affecting the Social Demand in Higher Education (Case Study: Graduate Students Campus of Technical Colleges of Tehran University) تاريخ دريافت مقاله : ٩٦/٠٥/١٨ محمدرضا کرمي∗ جواد پورکريمي∗∗ مجتبي حاج خزيمه ∗∗∗ محمدمهدي بابايي ∗∗∗∗ پژوهش حاضر با هدف شناسايي و ارزيابي عوامل مؤثر بر تقاضاي اجتماعي آموزش عالي در بين دانشجويان تحصيلات تکميلي پرديس دانشکده هاي فني دانشگاه تهران به روش آميخته اکتشافي اجرا شد.
Beneito et al جدول (١) عوامل مؤثر بر تقاضاي اجتماعي آموزش عالي در پژوهش هاي اجرا شده (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به آنچه گفته شد و اهميت شناسايي عوامل مؤثر بر تقاضاي اجتماعي آموزش عالي دانشجويان تحصيلات تکميلي و همچنين با توجه به اينکه پژوهش هاي بسيار کمي در اين زمينه در داخل کشور انجام گرفته است که مربوط به سال ها پيش است درحالي که امروزه در تقاضاي افراد براي آموزش عالي و عواملي که آن را تحت تأثير قرار ميدهند تحولاتي زيادي ايجاد شده است ، لازم است که در پژوهشي تازه ، عوامل مذکور بررسي شوند؛ بنابراين ، در پژوهش حاضر تلاش ميشود به پرسش هاي زير پاسخ داده شود: ١- عوامل مؤثر بر تقاضاي اجتماعي آموزش عالي دانشجويان تحصيلات تکميلي کدام اند؟ ٢- وضعيت موجود هر يک از مؤلفه هاي تقاضاي اجتماعي آموزش عالي چگونه است ؟ ٣- هريک از عوامل مؤثر بر تقاضاي اجتماعي آموزش عالي، چقدر اهميت دارند؟ روش پژوهش در پژوهش حاضر، عوامل مؤثر بر تقاضاي اجتماعي آموزش عالي از طريق مصاحبه شناسايي و عوامل شناسايي شده با استفاده از پرسشنامه ، اعتباريابي و ارزيابي شد؛ بنابراين پژوهش حاضر از نوع پژوهش آميخته اکتشافي است .