خلاصة:
پیشرفت تحصیلی از شاخص های مهم ارزیابی نوجوانان در مدرسه است و می تواند با عوامل
بسیاری از جمله سازگاری مرتبط باشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابط هی پیشرفت تحصیلی و
مولفه های سازگاری در دانش آموزان انجام گرفته است. نمونه ی پژوهش شامل 380 دانش آموز دختر و
پسر دبیرستانهای شهر کاشان بود که به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. به منظور جمع
آوری اطلاعات از پرسشنامه ی سازگاری بل استفاده گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها آزمون
همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون گام به گام و آزمون تفاوت میانگینها محاسبه شد. نتایج نشان داد
که بین پیشرفت تحصیلی، سازگاری در خانه و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دختر ارتباط معناداری
وجود دارد. همچنین نتایج نشان داد که بینپیشرفت تحصیلی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان پسر
ارتباط معناداری وجود دارد. نتایج بیانگر این بود که بین سازگاری هیجانی و سازگاری سلامت دانش
آموزان دختر و پسر تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به اهمیت مجموعه عوامل خانوادگی و
آموزشگاهی مرتبط با سازگاری و عملکرد تحصیلی، لازم است والدین و مربیان دربار هی ویژگیهای
نوجوانان شناخت کافی داشته باشند و با افزایش اگاهی نوجوانان به ارتقای مهارتهای سازگاری کمک
نمایند.
ملخص الجهاز:
"پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ی پیشرفت تحصیلی و مؤلفه های سازگاری در دانش آموزان انجام گرفته است .
نتایج پژوهش آنان بر روی گروهی از نوجوانان نشان داد که سازگاری تحصیلی با پذیرش ، کنترل رفتاری و کنترل روانشناختی والدین و حمایت خانواده مرتبط است .
در پژوهشی که توسط عمیدنیا و همکاران (١٣٨٩) بر روی دانشجویان دختر انجام گرفت نتایج نشان داد مهارت ابراز وجود باعث افزایش میزان سازگاری فردی و اجتماعی می شود.
نتایج پژوهش آذین و موسوی (١٣٩٠) نشان داد که بین عملکرد دبیران ، امکانات آموزشگاه و سبک مدیریت با سازگاری اجتماعی دانش آموزان ارتباط معناداری وجود دارد.
در پژوهش حاضر رابطه ی پیشرفت تحصیلی بامؤلفه های سازگاری در دانش آموزان مورد بررسی قرار گرفته و فرضیه های زیر مطرح شده است : بین پیشرفت تحصیلی و مؤلفه های سازگاری ارتباط معناداری وجود دارد.
یافته ی دیگر پژوهش حاضر این بود که نشان داد بین سازگاری هیجانی دختران و پسران تفاوت معناداری وجود دارد.
از این رو با توجه به نتایج پژوهش حاضر مبنی بر اهمیت مجموعه عوامل خانوادگی و آموزشگاهی مرتبط با سازگاری و پیشرفت تحصیلی ، می توان گفت که سازگاری نوجوانانی نوع واکنش آگاهانه یا نا آگاهانه در مقابل بزرگسالان و محیط بوده با شرایط خانواده ، ساختارهای آموزش و پرورش ، برنامه های تحصیلی ، توانایی معلمان در پذیرش و جذب دانش آموزان ارتباط دارد.
Teacher preference, peer rejection, and student aggression: A prospective study of transactionalinfluence and independent contributions to emotional adjustment and grades, Journal of School Psychology, 46 ,661–685."