خلاصة:
ﻫﺪف: دوره ﻧﻮﺟﻮاﻧﯽ ﯾﮑﯽ از دوره ﻫﺎی ﻣﻬّﻢ و ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ ﺳﺎز زﻧﺪﮔﯽ اﻧﺴﺎن ﻣﺤﺴﻮب ﻣﯽ ﮔﺮدد و از ﻣﺴﺎﺋﻞ ﺑﻨﯿﺎدﯾﻨﯽ ﮐﻪ ﻓﺮد در دوره ﻧﻮﺟﻮاﻧﯽ ﺑﺎ آن روﺑﺮو ﻣﯽ ﺷﻮد، ﺗﻼش ﺑﺮای ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺧﻮد و اﯾﺠﺎد ﯾﮏ ﻫﻮﯾّﺖ ﻣﺴﺘﻘﻞ اﺳﺖ. ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﯾﮑﯽ از ﻋﻮاﻣﻠﯽ ﮐﻪ در ﺷﮑﻞ ﮔﯿﺮی ﻫﻮﯾّﺖ ﺗﺄﺛﯿﺮ دارد؛ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ واﻟﺪﯾﻦ اﺳﺖ. ﺑﺮ اﯾﻦ اﺳﺎس ﻫﺪف اﯾﻦ ﭘﮋوﻫﺶ ﺑﺮرﺳﯽ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ واﻟﺪﯾﻦ ﺑﺮ ﻫﻮﯾّﺖ ﻣﻠّﯽ و اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
روش : اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺑﻪ روش ﭘﯿﻤﺎﯾﺸﯽ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺗﺤﻘﯿﻖ ﮐﻠﯿﻪ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻘﻄﻊ راﻫﻨﻤﺎﯾﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان اﺳﺖ. ﺣﺠﻢ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﻓﺮﻣﻮل ﻋﻤﻮﻣﯽ ﮐﻮﮐﺮان 382 ﻧﻔﺮ ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر دﺳﺘﺮﺳﯽ ﺑﻪ ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ از دو روش ﻧﻤﻮﻧﻪ ﮔﯿﺮی ﺧﻮﺷﻪ ای ﭼﻨﺪ ﻣﺮﺣﻠﻪ ای و ﺗﺼﺎدﻓﯽ ﺳﺎده اﺳﺘﻔﺎده ﺷﺪ. اﺑﺰار ﺟﻤﻊ آوری اﻃﻼﻋﺎت ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺳﺒﮏ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ واﻟﺪﯾﻦ، ﻫﻮﯾّﺖ ﻣﻠّﯽ و ﻫﻮﯾّﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. رواﯾﯽ ﻫﺮﯾﮏ از ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺗﻮﺳﻂ اﺳﺘﺎدان و ﻣﺘﺨﺼﺼﯿﻦ ﻣﻮرد ﺗﺄﯾﯿﺪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ. و ﭘﺎﯾﺎﯾﯽ آن از ﻃﺮﯾﻖ آﻟﻔﺎی ﮐﺮوﻧﺒﺎخ ﺑﺎﻻی 0/70 ﺑﻪ دﺳﺖ آﻣﺪ. داده ﻫﺎی ﺣﺎﺻﻠﻪ ﺑﺎ از اﺳﺘﻔﺎده از آزﻣﻮن رﮔﺮﺳﯿﻮن ﭼﻨﺪ ﻣﺘﻐﯿﺮی ﻣﻮرد ﺗﺠﺰﺑﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ.
ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ: ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎ ﺣﺎﮐﯽ از آن اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ)ﮐﻨﺘﺮل، ﻣﺤﺒﺖ(ﺑﺮ ﻫﻮﯾّﺖ ﻣﻠّﯽ ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ و ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ 0/25 در سطح (P≤ 0/ 01) ﻧﺸﺎن از ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺿﻌﯿﻒ و ﻣﺜﺒﺖ ﺑﯿﻦ اﯾﻦ دو ﻣﺘﻐﯿّﺮ اﺳﺖ.ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺿﺮﯾﺐ ﺑﺘﺎ ﻧﯿﺰ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﮐﻪ ﺳﺒﮏ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﮐﻨﺘﺮل (3/42=B =0/039 ،t ) و ﺳﺒﮏ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﻣﺤﺒﺖ (4/71=B =0/034 ،t) ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ 21 درﺻﺪ از وارﯾﺎﻧﺲ ﻫﻮﯾّﺖ ﻣﻠّﯽ را ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ کنند. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻧﺘﺎﯾﺞ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺳﺒﮏ ﻫﺎی ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﺧﺎﻧﻮاده ﺑﺮ ﻫﻮﯾّﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ آﻣﺎری ﻣﻌﻨﺎدار اﺳﺖ و ﺿﺮﯾﺐ ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ0/23 در ﺳﻄﺢ (P≤ 0/ 01) ﻧﺸﺎن از ﻫﻤﺒﺴﺘﮕﯽ ﺿﻌﯿﻒ و ﻣﺜﺒﺖ ﺑﯿﻦ اﯾﻦ دو ﻣﺘﻐﯿّﺮ اﺳﺖ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺿﺮﯾﺐ ﺑﺘﺎ ﻧﯿﺰ ﻧﺸﺎن ﻣﯽ دﻫﺪ ﺳﺒﮏ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﻣﺤﺒﺖ (4/84 = t، 0/10= B ) ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﺪ 22 درﺻﺪ از وارﯾﺎﻧﺲ ﻫﻮﯾّﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ را ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﮐﻨﺪ و اﯾﻦ درﺣﺎﻟﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺳﺒﮏ ﺗﺮﺑﯿﺘﯽ ﮐﻨﺘﺮﻟﯽ ﺑﺮ ﻫﻮﯾّﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ داﻧﺶ آﻣﻮزان ﻣﻌﻨﺎدار ﻧﯿﺴﺖ.
ملخص الجهاز:
"بررسی تأثیر سبک های تربیتی والدین بر هویت ملی و اجتماعی دانش آموزان (مطالعه موردی دانش آموزان دختر مقطع دبیرستان در شهر تهران ) دکترایرج ساعی ارسی١ آتیه عبدمولایی٢ چکیده هدف: دوره نوجوانی یکی از دورههای مهم و سرنوشت ساز زندگی انسان محسوب میگردد و از مسائل بنیادینی که فرد در دوره نوجوانی با آن روبرو میشود، تلاش برای شناخت خود و ایجاد یک هویت مستقل است .
چارچوب نظری در این پژوهش هدف بررسی تأثیر سبک های تربیتی خانواده بر هویت ملی و اجتماعی دانش آموزان میباشد و برای تحقق آن یعنی پیرامون هویت نظریه های متفاوتی مطرح شده است .
( مظلوم،١٣٨٢)؛ در تحقیقی به بررسی ارتباط شیوه فرزندپروری والدین با پایگاه هویت در دانش آموزان پیش دانشگاهی شهر تهران پرداخت و به این نتایج دست یافت که رابطه بین روشهای تربیتی والدین (کنترل و محبت ) و وضعیت های هویت در نوجوانان معنادار میباشد.
افزون بر این بررسی حاضر نشان داد که سبک تربیتی محبت قدرت پیش بینی کنندگی مثبت و معناداری برای هویت اجتماعی داشته است ، سبکهای تربیتی که به طور عمده در فرایند اجتماعی شدن فرزند در خانواده هستند، میتوانند بعد اجتماعی هویت ملی و به طور اخص هویت اجتماعی فرد را در جامعه تقویت کرده و شکل دهند.
به نظر میرسد شکل گیری و قوام هویت موفق یا پیشرفته ورای انواع تقسیمات و ابعاد مورد نظر که در این تحقیق نیز به آنها اشاره شد، همان درک خود ما در جریان اجتماعی شدن در خانواده است و قوام و تکامل درست آن میتواند تضمین کننده احساس قوی هویت ملی نزد فرزندان تربیت شده در آینده باشد."