خلاصة:
هدف این مطالعه بررسی حاشیه بازاریابی انگور، غوره و کشمش درشهرستان ابهر می باشد، برای این منظور از ابزار پرسشنامه استفاده گردیده و اطلاعات مورد نیاز به روش نمونه گیری تصادفی در سه سطح تولید کننده، عمده فروش و خرده فروش از 300 تولید کننده، 18 عمده فروش و 40 خرده فروش در سطح شهرستان ابهر در سال 1389 جمع آوری گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که متوسط کل هزینه های بازاریابی انگور، غوره و کشمش به ترتیب برابر با 2070 ریال، 2070 ریال و 2580 ریال بوده، حاشیه عمده فروشی برای انگور، غوره و کشمش به ترتیب برابر با 3500، 2000 و 1000 و حاشیه خرده فروشی نیز برای این سه محصول به ترتیب برابر با 2000، 2000 و 1000 می باشد. سهم تولید کنندگان در تعیین قیمت نهایی انگور، غوره و کشمش به ترتیب برابر با 38.9 درصد، 63.6 درصد و 85.8 درصد می باشد. نتایج بررسی کارایی بازار انگور، غوره و کشمش نیز نشان میدهد که کارایی این سه محصول به ترتیب برابر با 165.7، 93.2 و 22.4 درصد می باشد. بنابراین لازم است با اجرای سازوکارهای بازاری مناسب در جهت هدایت سود بازاریابی این محصولات خصوصا انگور به سمت تولید کنندگان اقدام نمود.
ملخص الجهاز:
انگور، غوره ، کشمش ، حاشیه بازاریابی، کارآیی بازار ، شهرستان ابهر ١- مقدمه با توجه به شرایط آب و هوایی ایران ، انگور می تواند در بسیاری از نقاط ایران تولید شود به طوری که بر اساس آمار وزارت کشاورزی، تولید این محصول در کشور از یک روند افزایشی برخوردار بوده و سطح زیرکشت آن از ٢٢٧ هزار هکتار در سال ١٣٧١ به ٣٠٣ هزار هکتار در سال ١٣٨٧ رسیده و میزان تولید آن از ١٥٠٨ هزار تن در سال ١٣٧١ به ، ١٧٢٠ هزار تن در سال ١٣٨٧ رسیده است که این نشان دهنده ی رشدی معادل ١٤درصد میباشد (سایت وزارت جهاد کشاورزی ایران ، ١٣٨٩).
الف ) حاشیه ها و سهم عوامل بازار بر اساس بررسیهای انجام شده ، در سال ١٣٨٩ در شهرستان ابهر، حاشیه های عمده فروشی برای انگور، غوره و کشمش به ترتیب برابر با ٣٥٠٠، ٢٠٠٠ و ١٠٠٠ بوده ، همچنین حاشیه خرده فروشی نیز برای این سه محصول به ترتیب برابر با ٢٠٠٠، ٢٠٠٠ و ١٠٠٠ می باشد، از طرفی هم سهم هر یک از عوامل بازاری در تعیین قیمت نهایی انگور، غوره و کشمش به شرح جدول ٤ می باشد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) ج ) کارایی بازاریابی برای تعیین کارایی بازاریابی انگور، غوره و کشمش در شهرستان ابهر از فرمول زیر استفاده شده است : جدول ٦ هزینه های خدمات بازاریابی یک کیلوگرم انگور، غوره و کشمش از محل تولید تا مصرف کننده نهایی را نشان می دهد.
P. (1989), Marketing margins in the meat sector of England and Wales from 1979 to 1987, Journal of Agricultural Economics, 40: 129-142.
Harper (2000), Price transmission, threshold behavior, and asymmetric adjustment in the US pork sector, Journal of Agricultural and Applied Economics, 32(3): 543-53.