خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیکی صورت گرفته است . این
پژوهش از نظر هدف در زمره پژوهش های کاربردی و از لحاظ نحوه گردآوری داده ها در ردیف
پژوهش های توصیفی – پیمایشی قرار می گیرد. جامعه آماری این پژوهش آن دسته از مشتریان بانک
صادرات هستند که در این بانک حساب داشته و از خدمات بانکداری الکترونیکی استفاده کرده اند. مدل
پژوهش با نمونه ای متشکل از 280 نفر از مشتریان و با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای مورد
سنجش قرار گرفت. تجزیه وتحلیل داده ها براساس آمار توصیفی و آمار استنباطی با استفا ده از نرم افزار
SPSS می باشد. یافته های پژوهش نشان می دهد عوامل مفید بودن، آگاهی از فواید، سهولت
استفاده، امنیت، کیفیت ارتباط اینترنتی روی پذیرش بانکداری الکترونیکی موثر هستند.
ملخص الجهاز:
در این مدل پنج عامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک آورده شده است که عبارتند از : مفید بودن، آگاهی از فواید، سهولت استفاده، امنیت و کیفیت ارتباط اینترنتی.
(رجوع شود به تصویر صفحه) فرضیه اول به این صورت بیان گردید که مفید بودن ، بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک صادرات اثر مثبت دارد.
فرضیه دوم به این صورت بیان گردید که سهولت استفاده ، بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک صادرات اثر مثبت دارد.
فرضیه سوم به این صورت بیان گردید که آگاهی از فواید ، بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک صادرات اثر مثبت دارد.
فرضیه چهارم به این صورت بیان گردید که امنیت و محرمانه بودن ، بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک صادرات اثر مثبت دارد.
فرضیه پنجم به این صورت بیان گردید که کیفیت ارتباط اینترنتی ، بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک صادرات اثر مثبت دارد .
نتایج حاصل از پژوهش نشان می دهد عامل مفید بودن، بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک صادرات اثر مثبت دارد.
نتایج نشان می دهد عامل سهولت استفاده ، بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک صادرات اثر مثبت دارد.
نتایج نشان می دهد یکی از مهمترین عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک صادرات ، عامل امنیت است .
همچنین نتایج نشان می دهد عامل کیفیت ارتباط اینترنتی ، بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک صادرات اثر مثبت دارد.