خلاصة:
مطالعه حاضر به بررسی وضعیت هویت ملی جوانان و ابعاد سازنده آن و رابطه استفاده از انواع رسانههای داخلی و خارجی با هویت ملی جوانان پرداخته است. برای سنجش هویت ملی ابعاد شش گانه مشخص و سپس رابطه مصرف انواع رسانهها با ابعاد مختلف هویت ملی و شاخص ترکیبی هویت ملی بررسی شده است. مطالعهبا روش پیمایشی بر روی 380 نفر از جوانان 15 تا 29 ساله مناطق 22 گانه شهر تهران انجام شده است. نتایج تحقیق نشان داد که بیشترین مصرف رسانهای مربوط به استفاده از تلویزیون و ماهواره است. بررسی وضعیت هویت ملی جوانان نشان داد که میانگین هویت ملی جوانان 70 (در بازه 0 تا 100) است. مدل ساختاری رابطه استفاده از انواع رسانهها با هویت ملی نشان داد که از میان شش رسانه مورد بررسی ماهواره با ضریب 0.23- دارای رابطه منفی و تلویزیون داخلی با ضریب 0.16 رابطه مثبت و معنیداری با هویت ملی جوانان دارند.
ملخص الجهاز:
مدل ساختاری رابطة استفاده از انواع رسانهها با هویت ملی نشان داد از میان شش رسانۀ موردبررسی ماهواره با ضریب 23/0- رابطة منفی و تلویزیون داخلی با ضریب 16/0 رابطة مثبت و معنیداری با هویت ملی جوانان دارند.
ظروفی (1388) در مطالعة خود به این نتیجه رسید که بین میزان استفاده از رسانهها و میزان هویت ملی رابطة آماری معنیداری وجود دارد.
برای این منظور ابتدا نیمرخی از وضعیت هویت ملی و مصرف رسانهای پاسخگویان ارائه و درنهایت رابطة بین استفاده از انواع رسانهها و هویت ملی جوانان و ابعاد آن بررسی شده است.
رابطة همبستگی بین میزان استفاده از انواع رسانهها با ابعاد هویت ملی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} برای بررسی دقیقتر رابطة بین این دو رسانه با هویت ملی، رابطة آنها با ابعاد هویت ملی نیز موردبررسی قرار میگیرد.
بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که میزان استفاده از ماهواره و تلویزیون درمقابل همدیگر قرار دارد و با تقویت هریک از تأثیر دیگری بر هویت ملی کاسته میشود.
4. 5 بررسی رابطۀ بین رسانههای داخلی و رسانههای خارجی با هویت ملی جوانان همچنانکه یافتههای بالا نشان داد ماهواره و تلویزیون دارای تأثیر زیادی بر هویت ملی و ابعاد آن هستند.
5 جایگاه رسانهها در منابع هویتیابی جوانان در بررسی هویت ملی یکی از مهمترین متغیرهای موردبررسی منابعی است که پاسخگویان اطلاعات و آگاهیهای هویتی خود را ازطریق آن کسب میکنند.
6. نتیجهگیری بررسی رابطة بین میزان استفاده از انواع رسانهها و هویت ملی نشان داد که ازمیان رسانههای مختلف تلویزیون و ماهواره بیشترین تأثیر را بر هویت ملی دارند، بهگونهایکه تلویزیون باعث افزایش هویت ملی پاسخگویان و ماهواره باعث کاهش آن میشود.