خلاصة:
این پژوهش برآن است که طرح های قرآنی را بررسی نموده تا میزان اثر بخشی آن در دانش آموزان پایه
ششم ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک ساری را با نظر سنجی از آموزگاران پایه مذکور از طریق فرم
پرسشنامه تعیین نماید. هدف از این تحقیق: بررسی میزان توانایی دانش آموزان در روخوانی سوره ها و
عبارات قرآنی کتاب درسی و خواندن شمرده و آرام آنها؛ بررسی میزان آشنایی آنان با آموزهها و
پیام های قرآنی و بررسی توانایی قرائت زیبای برخی از سوره های کوتاه قرآن می باشد. روش پژوهش
توصیفی از نوع پیمایشی میباشد. جامعه آماری آن آموزگاران پایه ششم شهرستان ساری ناحیه یک در
سال تحصیلی96-97 می باشد. نتایج بررسی ها نشان داد اجرای طرح های قرانی در روخوانی، روان خوانی
و مهارت های قرآنی دانش آموزان پایه ششم شهرستان ساری ناحیه یک تاثیر مثبت داشته است.
ملخص الجهاز:
کارشناس منابع طبيعي، آموزگار دبستان شاهد دختران ، ساري ناحيه دو چکيده اين پژوهش برآن است که طرح هاي قرآني را بررسي نموده تا ميزان اثر بخشي آن در دانش آموزان پايه ششم ابتدايي آموزش و پرورش ناحيه يک ساري را با نظر سنجي از آموزگاران پايه مذکور از طريق فرم پرسشنامه تعيين نمايد.
فلسفه اين پژوهش کاربردي در جهت جستجوي دست يابي به هدف تعيين ميزان اثر بخشي طرح هاي قرآني در دانش آموزان پايه ششم ابتدايي است که اطلاعات سودمندي در اختيار وزارت متبوع ، اداره کل آموزش وپرورش استان مازندران و ناحيه يک ساري جهت برنامه ريزي واعمال شيوه هاي موفق اجرائي و عملي مي گذارد.
بخش اول شامل ٩ سوال براي اطلاعات فردي و ٢١ سوال جهت سنجش تعيين ميزان اثربخشي طرح ارتقاء آموزش قرآن دانش آموزان پايه ششم ابتدائي ناحيه يک ساري تنظيم شده و بين آموزگاران پايه مربوطه توزيع و سپس جمع آوري شده است .
جدول ضريب پايايي آلفاي کرونباخ گويه هاي مربوط به مولفه هاي توانايي روخواني سوره ها، آشنايي دانش آموزان با آموزه ها و پيام هاي قرآني و قرائت زيباي برخي سوره ها (به تصویر صفحه مراجعه شود ) يافته هاي پژوهش فرضيه شماره ١: اجراي طرح هاي قرآني باعث ارتقاء توانايي روخواني شمرده و آرام سوره ها و عبارات قرآني کتاب درسي ميگردد.
نتايج حاصل از بررسي اجراي طرح هاي قرآني در ارتقاء مولفه قرائت زيباي برخي از سوره هاي کوتاه قرآن با آزمون کاي اسکوئر (به تصویر صفحه مراجعه شود ) بحث و نتيجه گيري امروزه از آموزش و يادگيري به عنوان يک رويداد فرهنگي آن هم از نوع پيچيده ياد مي شود.