خلاصة:
هدف از نگارش مقاله حاضر بررسی عملکرد دانش آموزان در یادگیری ریاضیات است. مشکل در
ریاضیات، ناتوانی در انجام مهارت های مربوط به حساب است. به منظور بهبود پیشرفت ریاضی باید به نقش
عوامل انگیزشی به ویژه نگرش به ریاضی توجه کرد و روش های آموزشی ریاضی را در مسیر ایجاد علاقه
به این درس سوق داد. چون دانش آموزان در صورتی به تلاش شناختی برای فراگیری ریاضی اهتمام
می ورزند که از این تلاش لذت ببرند و آن را جالب و جذاب تلقی کنند. آموزش از طریق بازی می تواند
موجب بهبود نگرش نسبت به ریاضی شود، همچنین آموزش ریاضی از طریق بازی باعث افزایش لذت
بردن دانش آموزان از درس ریاضی، افزایش انگیزش دانش آموزان به درس ریاضی، افزایش اهمیت دادن
دانش آموزان به درس ریاضی و کاهش ترس و نگرانی دانش آموزان از درس ریاضی میگردد. این مقاله
که ابزار جمع آوری اطلاعات آن روش کتابخانه ای است به روش توصیفی - تحلیلی به بررسی عملکرد
دانش آموزان در یادگیری ریاضیات می پردازد وسعی شده است ابتدا مفاهیم ارائه شده و سپس تجزیه و
تحلیل می شود و در پایان پیشنهادهایی ارائه می گردد.
ملخص الجهاز:
زيرا در حل مسئله ، دانش آموز بايد دانشي را که از حل مسائل قبلي به دست آورده در موقعيتهاي جديد به کار برد (فوچز و فوچز،٧ ٢٠٠٥)، دانش آموزان دچار ناتواني رياضي مشکلات اساسي در مواردي نظير حل مسئله هاي کلامي و مهارتهاي مربوط به آن ، تشخيص اطلاعات بديهي در مسئله ها، استفاده از راهبردهاي خودتنظيمي و خودنظارتي در فرايند انجام تکليف و حفظ توجه تا پايان تکليف دارند.
Montague ٢٠٠٥) به اين ترتيب سرعت و توجه براي حل مسئله رياضي در دانش آموزان داراي ناتواني رياضي به شکل معناداري نسبت به دانش آموزان عادي پايينتر است (دوکر،٢٠٠٨١) افت تحصيلي در رياضي نظام آموزشي داراي مسائل متعددي است که از بين آنها مسأله ي افت تحصيلي در رياضي، يکي از مهمترين مسائل گريبانگير است که همه ساله علاوه بر اين که موجب اتلاف منابع مالي و انسانيجامعه ميشود، اثرات سوء روحي و رواني زيادي بر دانش آموزان و خانواده هاي آنها وارد ميسازد (سيف ، ١٣٧٢).
Mann و دنياي کودکان است و با توجه به اينکه ميزان افت تحصيلي در درس رياضي از مشکلات رايج دانش آموزان ايراني در همه پايه هاي تحصيلي است (پهلوان صادق ، فرزاد و نادري، ١٣٨٤)، بنابراين از عوامل مهمي که روي نگرش و عملکرد رياضي دانش آموزان مؤثر است ميتوان از آموزش رياضي به طريق بازي نام برد.
Impact teaching and learning of mathematical problem solving performance of students in the first grade guidance of Jiroft impulsive girl.