خلاصة:
با توجه به تغییر شرایط کسب و کار و تشدید فضای رقابتی سازمان ها، استفاده بهینه از منابع و حداکثرسازی خروجی عملکرد سازمان از دغدغه های بسیاری از سازمان هاست. از این رو در شرایط فعلی، افزایش بهره وری و ایجاد فضای تحول سازمانی در دستورکار سازمان های ایرانی است. از ابتدایی ترین اموری که در جهت افزایش بهره وری سازمانی و بهبود عملکرد می توان انجام داد، از بین بردن اتلاف ها )فعالیت های غیر ارزش افزوده( و رعایت اصول تولید ناب در سازمان هاست. بنابراین با بهبود مستمر و رویکرد کششی به تولید )تولید مطابق نیاز و انتظار مشتری( می توان به حفظ و ارتقاء سهم بازار اهتمام نمود. بدیهی است توسعه این مفاهیم، تنها با رویکردی نظام مند و ساختار یافته امکان پذیر بوده و حفظ، نگهداشت و بهبود آن نیازمند منابع کافی و ساختارهای پشتیبانی کننده می باشد. از طرف دیگر، مدل های تعالی سازمان ابزار مناسبی برای کمک به سازمان هاست تا از طریق سنجش دقیق، جایگاه خود را در مسیر تعالی مشخص کنند. در همین راستا، شرکت سایپا که یکی از کمپانی های پیشرو در تولید خودرو می باشد، از چند سال پیش سیستم مدیریت کارخانه را تدوین و اجرا نموده است. در این مقاله ضمن معرفی سیستم مدیریت کارخانه سایپا که بر اساس تولید ناب شکل گرفته، سیستم فوق را با معیار و زیرمعیارهای مدل تعالی EFQM مورد مقایسه قرار می دهیم که نتایج نشان می دهد ماژول های سیستم مدیریت کارخانه با معیارهای مدل تعالی EFQM همراستا بوده و مشابهت های فراوانی دارند.
ملخص الجهاز:
واژگان کلیدی: تفکر ناب، مدل تعالی EFQM ، سیستم مدیریت کارخانه سایپا 1- مقدمه امروزه سازمان های بسیاری وجود دارند که خواهان استقرار چرخه بهبود مستمر، ارتقا روزافزون رضایت مشتریان، بهبود مستمر کیفیت ارائه کالا و خدمات، افزایش توانمندی ارکان درونی و منابع انسانی و در نهایت نیل به تعالی و سرآمدی سازمانی خود هستند تا بتوانند زمینه مناسبی برای رقابت موثر با رقبای تجاری خود ایجاد نموده و حیات اقتصادی خود را تعیین نمایند.
گروه خودرو سازی سایپا نیز بعنوان مجموعه ای تاثیرگذار در اقتصاد ملی و پیشرو در مسیر سرآمدی، خود را متعهد به توسعه این تفکر در چارچوب راهبردهای زیر می داند: تعیین دقیق ارزش هر محصول یا خدمت معین از نگاه مصرف کننده برای ارزش آفرینی مورد انتظار شناسایی جریان ارزش هر محصول یا خدمت معین به منظور تجزیه و تحلیل و حذف فعالیت های فاقد ارزش افزوده تجدید نظر در قالب ها و نگرش های ذهنی و همسویی کل سازمان جهت آفرینش ارزش برای ذینفعان توسعه سیستم کششی در ارائه محصولات و خدمات در جهت پاسخگویی به انتظارات مشتریان و مدیریت هزینه کمال جویی سازمانی در مسیر ارزش آفرینی بصورت منسجم و یکپارچه از طریق شفاف سازی و مشارکت ذینفعان بقا و ماندگاری یک سازمان، وابسته به توانایی آن سازمان برای حذف پیوسته اتلافها و ایجاد ارزش افزوده به محصول از دیدگاه مشتری با کیفیت و هزینه رقابتی است.