خلاصة:
موفقیت محصول در بازار هدف از طریق ترکیب اثربخش آمیخته بازاریابی ممکن است. آمیخته بازاریابی، جزء لاینفک استراتژی بازاریابی است. استراتژی بازاریابی موفق، حول دو عنصر اصلی محصولات و بازارها می گردد. آمیخته بازاریابی، مجموعه متغیرهای قابل کنترل و ابزاری کارآمد و موثر جهت تصمیم گیری مطلوب درباره ویژگیهای محصول، قیمت، توزیع و ترفیع است. عامل محصول ناظر بر میزان تطابق بین محصول و ویژگیهایش با نیازها و خواسته های مشتری است. اتخاذ تصمیم مناسب درباره آمیخته محصول از طریق ایجاد ارزش و رضایت در خریدار هدف، باعث موفقیت محصول در بازار میشود. استراتژی محصول، با تصمیم گیریهای مربوط به آمیخته محصول، خط محصول، و کالاهای تولیدی، مرتبط است. محصول، ترکیبی از کالا و خدمت، و زیر مجموعه آن شامل توسعه و تنوع محصول، کیفیت، طرح، اندازه، مشخصات، نشان تجاری، بسته بندی و خدمات پس از فروش است. محصول در بازاریابی فرش دستباف، تنها یک تخته فرش نیست، بلکه شامل کیفیت مواد اولیه و بافت، نوع طرح و نقشه، رنگ بندی و نام تجاری است. فرش دستباف ایرانی، کالایی فیزیکی با قابلیت تولید انبوه، سفارشی و هنری برای مصرف نهایی یا تجاری است. هدف مقاله، تبیین ابعاد استراتژی توسعه محصول طبق آمیخته کالایی فرش دستباف ایرانی است. روش پژوهش،توصیفی تحلیلی ومبتنی برمطالعات کتابخانه ای،دستاوردهای پژوهشی و نظر خبرگان است. نتیجه تحقیق، موید آنست که مطلوبیت حاصل از آمیخته محصول فرش دستباف ایرانی با اتخاذ استراتژیهای مناسب درباره تغییر مشخصات کالا، از طریق بهبود کیفیت، ویژگیها و شکل کالا، با هدف جذب مشتریان جدید و افزایش میزان مصرف، بدست می یابد.
ملخص الجهاز:
ب) هدفهای پژوهش: هدف پژوهش، در قالب «فرآیند سه مرحلهای محقق ساخته» به عنوان نقشه راه، به منظور پردازش یافتهها و نظریات، و نیز ایجاد نظم منطقی در متن مقاله، به شرح زیر تحقق مییابد: مرحله1) مطالعه و تحقیق برای گردآوری اطلاعات: جهت شناسایی مفاهیم و متغیرهای کلیدی پژوهش؛ مرحله2) تحلیل متغیرهای مطرح در موضوع تحقیق: جهت تبیین مفاهیم «فرش دستباف، شناسنامه کالایی فرش دستباف ایرانی، بازاریابی، آمیخته بازاریابی، محصول، استراتژی محصول در بازاریابی»؛ مرحله3) بازبینی و بررسی مجدد سازهها: جهت معرفی «الگوی تحلیلی تحقیق»، و نیز شناسایی متغیرهای مورد مطالعه بر مبنای مدل تحلیلی پژوهش، از طریق پاسخ به این سؤال بنیادی که منظور از «ابعاد دهگانه آمیخته کالایی فرش دستباف ایرانی» چیست؟ 1.
یافتههای پژوهش در این مقاله از مدل تحلیلی«کیوی و کامپنهود» (2014) به عنوان ابزاری برای «تبیین استراتژی محصول مبتنی بر ابعاد آمیخته کالایی فرش دستباف ایرانی» استفاده میشود؛ بر این اساس، نمودار محقق ساخته شماره (2) با عنوان «الگوی مفهومی آمیخته بازاریابی فرش دستبافت ایرانی با تأکید بر عناصر آمیخته محصول» ترسیم میشود.
بعد دوم ـ قابلیتهای کالایی فرش مبتنی بر نوع گره فرشهای دستباف ایرانی براساس نوع گره، به چهار مؤلفه و چندین شاخص، به شرح زیر طبقهبندی میشوند: مؤلفه اول: گره نامتقارن یا گره فارسیباف؛ بیشتر در مناطق جغرافیای فرشبافی کاشان، اصفهان، اراک، مشهد، کرمان، بیرجند و نایین متداول بوده است.