خلاصة:
پدیده داعش دارای ابعاد مختلف نظامی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی است و از آنجا که ابعاد مذکور دارای مولفه ها و تاثیرات خاص خود می باشند، می توان هر یک از این ابعاد را مورد بررسی قرار داد البته در عین حال باید به تاثیرات متقابل این ابعاد نیز توجه داشت. یکی از بحث برانگیز ترین پرونده های مربوط به دولت اسلامی عراق و شام (داعش) از زمان تاسیس و شروع فعالیت های نظامی خود در سوریه و عراق،شیوه برخورد و تعامل آن با ادیان ، مذاهب و فرقهها و اقلیت های قومی و مذهبی است. در این بین، بررسی ادبیات دینی حاکم بر این گروه از اهمیت زیادی برخوردار است. این گفتار دینی که ریشه در اسلام سلفی دارد نیازمند بررسی دقیقتری است؛ دستکم آنجا که پای برخورد این گروه با دیگر گروههای قومی و مذهبی درمیان است.در این مقاله برآنیم نگاه داعش به عنوان یک گروه منتسب به جریان سلفی- جهادی را به گروههای قومی و مذهبی دیگر و به طورکلی برخورد و حساسیت این گروه را را نسبت به "دیگری" و "غیرخودیها" بررسی کنیم.
The emergence of The group known as the Islamic State in Iraq and the Levant (ISIL, ISIS, or IS) can be seen from different aspects. Various socio-political factors, military conflicts and, in general, social, cultural, and ideological tensions in the region have led to the rise of the group in Iraq and Syria. However, the close examination of the religious discourse informing every facet of ISIS's practices is of great importance. As we are witnessing the ongoing confrontations among ISIS and other ethnic and religious groups, we need to scrutinize this religious worldview, usually thought to be rooted in Salafi Islam. In this article we analyzed Salafi- jihadist views of ISIS toward other ethnic and religious groups and, in general, the sensitivity of this group to "Others" and "outsiders". our question was that in what circumstances a particular religious discourse would give rise to, and legitimize a process of "Otherization"? An exploration of ideological aspects of ISIS will help us to better perceive this emerging phenomenon and pave the way for its social-political resolution.
ملخص الجهاز:
پنجم : معتقدیم ، داوری باید طبق شریعت الهی و از طریق اقامه دعوا در دادگاه های شرعی در دولت اسلامی صورت پذیرد و در صورت عدم علم نسبت به موضوع ، بررسی های مورد نیاز انجام می شود؛ زیرا داوری و ارائه حکم توسط طاغوت طبق قوانین وضعی و فصول عشایر و مانند آن از مواردی است که اسلام آنها را نقض کرده است ؛ خداوند متعال می فرماید: «ومن یحکم بما أنزل الله فأولئکهم الکافرون » ششم : معتقدیم ، تکریم نبی مکرم اسلام (ص ) واجب و جلو افتادن از ایشان حرام است و هرکس به مرقد شریف ایشان و خودش یا مراقد اهل بیت اطهارش یا اصحاب ابرار از جمله خلفای چهارگانه راشدین و سایر صحابه و خاندان دست بزند، کافر و مرتد است .
در این راستا عملیات های زیادی را علیه دیگر گروه های مسلح انجام داد: «سازمان بغدادی احساس می کرد، از نظر ایدئولوژیک بر همتایان خود برتری دارد؛ لذا در ابتدای کار از آنها ترسی نداشت و نبردهای بزرگی را با جیش الحر انجام داد و آن را به تبعیت از غرب ، ترکیه ، قطر و عربستان سعودی متهم کرد و تأکید داشت که پروژه «جیش الحر» مدل دیگری از سکولاریسم کافر است .
با این حال در تألیفات برخی تئوریسین های منتسب به جریان های سلفی و مشخصا القاعده به عنوان خاستگاه ایدئولوژیک داعش ، موضعی خصمانه شاهد هستیم ؛ به گونه ای که یکی از نویسندگان حامی القاعده به نام عبدالله بن محمد در مقاله ای با عنوان «المذکرة الاستراتیجیۀ» به رویکردهای نبی مکرم اسلام علیه یهودیان مدینه استناد کرده است (بن محمد، ٢٠١١: ٤٠-٤٥).