خلاصة:
مقدمه: هم راستایی عاملی کلیدی در ایجاد و حفظ مزیت رقابتی، خلق ارزش و تحقق اهداف سازمان و مساله همیشگی مدیران است. در حوزه «نظام سلامت» علاوه بر پویایی محیط، تعدد حوزه های کاری (آموزش، درمان، بهداشت و ...)، تحقق هم راستایی را با چالش مضاعفی مواجه می کند. ارتقاء هم راستایی نیازمند نگرش استراتژیک و مشارکت تمام مدیران و نقطه آغاز این فرایند، درک موقعیت سازمان است. هدف این پژوهش ارزیابی بلوغ هم راستایی در «دانشگاه علوم پزشکی ایران» و ارائه راهکاری برای ارتقاء آن بود.
روش پژوهش: این پژوهش کاربردی، به روش توصیفی - پیمایشی و در تابستان 1396 انجام شد. جامعه پژوهش، مدیران ستاد «دانشگاه ایران» بود که به سه حوزه اجرایی، آموزشی و فناوری اطلاعات تفکیک شدند. روش نمونه گیری تصادفی - طبقه ای و حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان 122 نفر بود. برای گردآوری داده ها، پرسشنامه لوفتمن (2015) ترجمه و پس از تایید روایی و پایایی، استفاده شد. تحلیل داده ها با «SPSS» و آزمون فریدمن انجام شد.
یافته ها: میانگین هم راستایی، 2/55 بود. ابعاد زیرساخت، مشارکت، مهارت ها، ارتباطات، شایستگی و حاکمیت با میانگین 2/78، 2/67، 2/64، 2/63، 2/49، 2/17 در رتبه اول تا ششم قرار گرفت. هم چنین الگوهای امتیازی ابعاد هم راستایی در کسب و کارهای مختلف سازمان متفاوت بود.
نتیجه گیری: سازمان در سطح دوم بلوغ هم راستایی قرار داشت و هدف باید رسیدن به سطح سوم باشد. در ابعاد «زیرساخت» و «مشارکت» وضعیت مناسب بود اما ابعاد «حاکمیت» و «شایستگی و ارزش» وضعیت مطلوبی نداشتند و سازمان نیازمند بازنگری و ارتقاء «حاکمیت فناوری اطلاعات» است. هم چنین یکپارچگی نگرش مدیران حوزه های کاری مختلف (بر اساس الگوی امتیازی) در حوزه هم راستایی ضروری است.
Introduction: Alignment is a key factor in creating competitive advantage، value and realizing the goals of organization، and the permanent concern of managers. In "Healthcare system"، in addition to environmental dynamism، the plurality of Business is the challenge to achieving alignment. Alignment requires a strategic attitude and the participation of all managers and the starting point of this process is to understand the position of the organization. The purpose of this study was assessing the Business-IT Alignment Maturity of "Iran University of Medical Sciences" and provides a strategy for promoting it.
Methods: This descriptive-survey research was conducted in the summer of 2017. The research population was "Iran University" managers، who were divided into three areas: executive، educational and IT. The stratified random sampling method was used and the sample size was 122. For data collection، the Liftman questionnaire (2015) was used. Data analysis was performed with SPSS and Friedman tests.
Results: The mean of alignment was 2.55. "Infrastructure"، "partnership"، "skills"، "communication"، "competency" and "governance" were ranked first to sixth (2.78، 2.67، 2.64، 2.63، 2.49، and 2.17). Also، the scoring patterns of alignment dimensions were different in businesses of the organization.
Conclusion: The organization was in the second level of alignment maturity and the goal should be the third level. The situation of "infrastructure" and "partnership" was appropriate، but "governance" and "competency" were not favorable. The organization needs a change in the "governance" of IT. It is also necessary to integrate the attitudes of managers in different areas of the organization.
ملخص الجهاز:
"از همین رو این پژوهش به منظور ارزیابی بلوغ همراستایی فناوری اطلاعات و کسب و کار در نظام سلامت، به ارزیابی بلوغ همراستایی در دانشگاه علوم پزشکی ایران پرداخته و همچنین با بهرهگیری از الگوهای امتیازی به دست آمده از مطالعات پیشین که پیش از این استفادهای از آنها در تحقیقات داخلی صورت نگرفته و در تحقیقات خارجی بیشتر در سازمانهای تک کسبوکاره مورد استفاده بوده، به دنبال راهکاری برای ارتقاء همراستایی در سازمان مورد نظر بود.
[Persian] شکل 1 - مدل مفهومی پژوهش (لوفتمن 2000) شکل 2 - سطوح بلوغ همراستایی استراتژیک (لوفتمن 2000) جدول 1 - الگوی امتیازی ابعاد همراستایی رجوع شود به تصویر صفحه جدول 2 - میانگین بلوغ همراستایی و ابعاد آن در دانشگاه علوم پزشکی ایران و کسب و کارهای مختلف آن رجوع شود به تصویر صفحه جدول 3 - نتایج آزمون فریدمن جهت رتبه بندی ابعاد بلوغ همراستایی رجوع شود به تصویر صفحه جدول 4 - الگوی امتیازی ابعاد همراستایی دانشگاه علوم پزشکی ایران و کسب و کارهای آن رجوع شود به تصویر صفحه جدول 5 - میانگین ابعاد همراستایی و مولفههای آن در دانشگاه علوم پزشکی ایران رجوع شود به تصویر صفحه Assessing Business-IT Alignment Maturity In a Healthcare System by Using the Scoring pattern (Case study: Iran University of Medical Sciences) Abstract Introduction: Alignment is a key factor in creating competitive advantage, value and realizing the goals of organization, and the permanent concern of managers."