خلاصة:
صنعت سینمای ایران میتواند از فرصت رسانههای پرمخاطب اجتماعی برای بازاریابیِ محصولات تولیدی خود بهره ببرد. در این مقاله، برای شناسایی عوامل تأثیرگذار بر بازاریابی فیلمهایی سینمایی ایرانی از طریق رسانههای اجتماعی از روش دلفی در سه راند استفاده شد. 18 نفر از خبرگان حوزههای ارتباطات، اقتصاد رسانه و بازاریابی در پنل دلفی عضو بودند. درنهایت عوامل فنی شامل «امنیت رسانههای اجتماعی» و «کیفیت گرافیکی رسانههای اجتماعی»، عوامل محتوایی شامل «کیفیت فیلم»، «جذابیت تیزر یا آنونس بارگذاری شده»، «پست کردن دیالوگهای جذاب»، «نظرات کسانی که فیلم را دیدهاند»، «نظرات منتقدین و اهالی سینما» و «حضور ستارگان سینما»، عوامل فرایندی شامل «انتخاب صحیح رسانه اجتماعی»، «شهرت رسانه اجتماعی»، «بازاریابی دهانبهدهان»، «تشکیل گروههای علاقهمند به فیلم»، «تعامل و ارتباط با کاربران»، «ایجاد صفحه اجتماعی در زمان ساخت فیلم»، «شناخت مخاطب»، «پخش پشتصحنه و حواشی فیلم» و «تبلیغ توسط طرفدارها» و عوامل مرتبط با مدیریت پیام شامل «انتشار اطلاعات مناسب و صحیح» مورد اجماع نظر کارشناسان واقع شد.
Cinema industry of Iran can benefit from opportunities of social media to advertise its products. In this paper، Delphi method was used to identify key factors on the marketing of Iranian cinema through social media in three phases. 18 members of specialists in fields of communications، media economics and marketing are gathered in the Delphi Panel. Finally، technical factors include "social media security" and "graphical quality of social media"، content factors including "movie quality"، "attractiveness of the teaser "، "posting attractive conversations"، "The opinions of who saw the film"، "opinions of Criticism and Cinema fans" and "The Presence of Cinema Stars"، Process factors include "the correct choice of social media"، "Social media reputation"، "word of mouth marketing"، "making groups of people interested in movies"، "interaction and communication with users" creation a social page at the time of making movie"، "knowing the audience"، "playing behind the scenes of the movies"، and "advertising by fans" and key factor in managing message، include "publication the correct information"، were agreed between experts.
ملخص الجهاز:
در اين مقاله ، براي شناسايي عوامل تأثيرگذار بر بازاريابي فيلم هايي سينمايي ايراني از طريق رسانه هاي اجتماعي از روش دلفي در سه راند استفاده شد.
در سال هاي اخير جملاتي مانند «اوضاع اقتصادي سينماي ايران بد است »، «مردم با سينما قهر کرده اند»، «سينماي ما هنوز صنعت سينما نيست » و جملاتي از اين قبيل بسيار شنيده ميشود و در توضيح آن هم مقالات و مصاحبه هاي فراواني منتشر شده است ؛ اما متأسفانه تعداد کمي از نويسندگان وگويندگان اين پاسخ ها، معضل را از منظر مديريت استراتژيک بازاريابي مورد مداقه قرار داده اند.
بــا توجــه بــه مطالــب بيان شــده ، نيــاز ســينماي ايــران بــه جــذب مخاطــب و نجــات از فشـار اقتصـادي صنعـت سـينما از يک سـو و گسـترش رسـانه هاي اجتماعـي بـا ويژگيهـاي منحصـر بـه فـردي ماننـد، سـرعت ، دسترسـي آسـان و ماهيـت تعاملـيکـه باعـث موفقيت آن در بلندمـدت شـده اسـت ، از سـويي ديگـر، مـا نيازمنـد يـک برنامه ريـزي دقيـق و اسـتراتژيک و بررسـي عوامـل مؤثـر بـر بازاريابـي فيلـم و توليـدات سـينمايي در ايـران از طريق رسـانه هاي اجتماعـي هسـتيم .
۶. روش پژوهش هدف اين مقاله شناسايي عوامل مؤثر بر بازاريابي فيلم هاي سينمايي ايراني از طريق رسانه هاي اجتماعي بود و براي جمع آوري داده ها از روش دلفي کلاسيک استفاده شد.
اين ويژگي همچنين در خصوص بازاريابي آن از طريق رسانه هاي اجتماعي هم مؤثر است .
جريان سازي در مورد يک فيلم و تبليغ آن توسط طرفدارها يکي از شيوه هاي بازاريابي رسانه هاي اجتماعي است .
يکي از فعاليت هايي که براي بازاريابي فيلم در رسانه هاي اجتماعي ميتوان انجام داد بررسي گروه هاي مختلف مخاطب و شناخت سلايق آن هاست .