خلاصة:
هدف پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر دریافت جایزه پرایس بر عملکرد پژوهشی دریافت کنندگان این جایزه از طریق مقایسه دستاوردهای علمی آنان در یک بازه زمانی یازدهساله (پنجسال قبل و بعد از دریافت جایزه) است.
روش شناسی: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی و از نظر رویکرد نوعی مطالعه توصیفی است که با استفاده از شاخص های علم سنجی صورت گرفته است. جامعه پژوهش شامل کلیه بروندادهای پژوهشی تالیف شده توسط 25 نفر از برندگان جایزه پرایس است که تا پایان سال2016 در پایگاه وب علوم نمایه شده اند. داده های پژوهش از پایگاه وب علوم و گزارش استنادی نشریات گردآوری شد. همچنین آزمون های تی تست دوطرفه و ویلکاکسون بهمنظور مقایسه عملکرد پژوهشی برندگان مدال پرایس در بازه های زمانی پنجسال قبل و بعد از دریافت جایزه، مورد استفاده قرار گرفت.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد اگرچه در چهار شاخص از پنج شاخص مورد مطالعه در این پژوهش شامل تعداد بروندادهای پژوهشی، استنادهای دریافتی، کیفیت مجله های منتشرکننده مقاله ها و تعداد همکاران، عملکرد برندگان مدال پرایس در بازه زمانی پنجسال بعد از دریافت جایزه در مقایسه با پنجسال قبل با افزایش مواجه بود، اما این افزایش از لحاظ آماری در سطح معناداری قرار نداشته است. از سوی دیگر، گرایش برندگان جایزه پرایس به همکاری های علمی بین المللی، پس از دریافت جایزه به میزان چشم گیری افزایش یافته است.
نتیجه گیری: دریافت مدال پرایس در حوزه اطلاع سنجی، تاثیر آماری معناداری بر رفتار تولید، استناد و مشارکت علمی برندگان این جایزه نداشته است. به بیان دیگر، برندگان این مدال پس از دریافت آن، رفتارهای پژوهشی خود را تغییر ندادهاند.
ملخص الجهاز:
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد اگرچه در چهار شاخص از پنج شاخص مورد مطالعه در این پژوهش شامل تعداد بروندادهای پژوهشی، استنادهای دریافتی، کیفیت مجلههای منتشرکنندۀ مقالهها و تعداد همکاران، عملکرد برندگان مدال پرایس در بازۀ زمانی پنجسال بعد از دریافت جایزه در مقایسه با پنجسال قبل با افزایش مواجه بود، اما این افزایش از لحاظ آماری در سطح معناداری قرار نداشته است.
اگرچه برخی از این جوایز با پاداشهای مالی همراه است، دریافت آن به دلایل زیر اهمیت بسیاری دارد: کسب این جوایز سبب بالا رفتن مقام علمی و اجتماعی افراد میشود؛ این جوایز سبب شناسایی استعدادهای برتر از سراسر جهان میشود؛ عملکرد افراد طی سالهای متمادی فعالیت علمی مورد ارزیابی قرار میگیرد؛ از آنجاکه کسب این جوایز آسان نیست، محرکهای جذابی در محیطهای علمی محسوب میشوند؛ افراد را به انجام فعالیت بیشتر بهمنظور دستیابی به جایزۀ موردنظر ترغیب میکند و در رفتار پژوهشی برندگان جایزه تأثیرگذار است (فری<FootNote No="15" Text=" Frey"/>،2007؛ فری و نکرمن<FootNote No="16" Text=" Neckermann"/>،2009؛ ژنگ و لیو<FootNote No="17" Text=" Zheng &amp;amp; Liu"/>، 2015).
پژوهش حاضر تلاش میکند تا از طریق انجام یک مطالعۀ طولی درخصوص عملکرد پژوهشی دریافتکنندگان جایزۀ پرایس در بازههای زمانی پنجسال قبل و بعد از دریافت این جایزه، تأثیر دریافت این مدال را بر کمیت (تعداد بروندادهای پژوهشی)، کیفیت (تعداد استنادهای دریافتی و کیفیت مجلههای منتشرکنندۀ مقالهها) و الگوی همکاریهای علمی (تعداد همنویسندگی و همکاران) این افراد بررسی کند.