خلاصة:
هدف: هدف پژوهش بررسی کیفیت زندگی کتابداران کتابخانه های عمومی استان آذربایجان غربی از نظر سلامت جسمی و روانی است.
روش: جامعه پژوهش شامل تمامی کتابداران کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی است که در زمان توزیع پرسش نامه در محل خدمت حضور داشته اند و در صورت تمایل پرسش نامه را تکمیل کرده اند. به علت کوچک بودن جامعه پژوهش، جامعه نمونه معادل جامعه پژوهش در نظر گرفته شد. از مجموع 158 نفر واجد شرایط تکمیل پرسش نامه 127 نفر به صورت داوطلبانه در این پیمایش مشارکت کردند. ابزار گردآوری داده ها، فرم کوتاه شده پرسش نامه استاندارد ویر و شربورن[1] بود که با استفاده از نرم افزار SPSS18 تجزیه و تحلیل شد. پایایی این ابزار با روش آلفای کرونباخ برابر 83/0 به دست آمد.
یافته ها: یافته ها نشان داد عملکرد جسمانی و ایفای نقش جسمی کتابداران کتابخانه های عمومی آذربایجانغربی بیشتر از حد متوسط و سلامت روانی آنان در سطح کمتر از متوسط قرار دارد. کیفیت زندگی کتابداران کتابخانه های عمومی در تمام شهرهای استان نسبتا مطلوب است. کیفیت زندگی کتابداران شهرهای چندقومیتی بیشتر از تک قومیتی و شهرهای کردنشین بیشتر از شهرهای ترک نشین است. بین سابقه خدمت کارکنان و وضعیت کیفیت زندگی آنان رابطه معناداری وجود دارد. بین جنس و رشته تحصیلی کارکنان با وضعیت کیفیت زندگی آنان رابطه ای وجود ندارد.
نتیجه گیری: آگاهی از وضعیت سلامت جسمانی و روانی کتابداران و برنامه ریزی برای ارتقای سلامت آنان، به ارتقای کیفیت خدمات کتابخانه ای کمک شایانی خواهد کرد. در این مطالعه نقش تفاوت های قومیتی در وضعیت سلامت کتابداران بررسی شده است.
ملخص الجهاز:
com "/> چکیده تاریخ ارسال: 02/03/1396 _ تاریخ پذیرش: 03/05/1396 هدف: هدف پژوهش بررسی کیفیت زندگی کتابداران کتابخانههای عمومی استان آذربایجان غربی از نظر سلامت جسمی و روانی است.
یافتهها: یافتهها نشان داد عملکرد جسمانی و ایفای نقش جسمی کتابداران کتابخانههای عمومی آذربایجانغربی بیشتر از حد متوسط و سلامت روانی آنان در سطح کمتر از متوسط قرار دارد.
تصور عموم مردم بر این است که چون کتابخانهها محیط آرامی دارند کارکنان آنها از سلامت روانی بالاتری نیز برخوردارند؛ اما نتایج پیمایش دوساله مرکز ملی مصرف مواد مخدر و بهداشت<FootNote No="123" Text=" The National Survey on Drug Use and Health"/> که در سال 2007با عنوان «افسردگی در میان بزرگسالان شاغل تماموقت با دستهبندی انواع حرفهها» منتشر شد، نشان میدهد که افسردگی در مشاغل مرتبط با آموزش، یادگیری و کتابخانه با شیوع 7/8% مقام ششم را در بین سایر حرفهها دارد.
نتایج پژوهش «اسلامی، نوروزی چاکلی و زارعی» (1390) نشان داد از دیدگاه مدیران کتابخانههای عمومی همه عوامل کیفیت زندگی کاری در کتابخانهها _ شامل یکپارچگی و انسجام اجتماعی، فضای کلی زندگی، محیط ایمن و بهداشتی، توسعه قابلیتهای انسانی، قانونگرایی در سازمان، تأمین فرصت رشد و امنیت، پرداخت منصفانه و کافی _ در وضعیت مطلوبی قرار نداشتند و تنها عامل وابستگی اجتماعی زندگی کاری در سطح متوسط قرار داشت.
نتایج پژوهش «فتحالهزاده» (1395) نیز نشان داد که بین کتابداران کتابخانههای عمومی از لحاظ اطلاعات جمعیتشناختی، جنس و رشته تحصیلی در رابطه با کیفیت زندگی کاری و تعهد سازمانی تفاوت معناداری وجود ندارد.
نتایج این مطالعه با پژوهش حاضر که سطح کیفیت زندگی کتابداران آذربایجان غربی (از منظر سلامت جسمی و روانی) را در حد نسبتا مطلوب ارزیابی میکند، ناسازگار است.