خلاصة:
زمینه و هدف: کولهپشتی یکی از ابزارهای شایع و محبوب در میان اقشار مختلف جامعه به ویژه کودکان محسوب می شود. بدین سبب هدف از این مطالعه، تعیین اثر حمل کولهپشتی با بارهای مختلف، بر پارامترهای کینماتیکی را ه رفتن دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی بود. روش تحقیق: 15 دانشآموز با میانگین سنی 0/61± 9/6 سال بهصورت در دسترس انتخاب شدند. هریک از آزمودنیها کولهپشتیهایی با بارهای 0، 10، 15 و 20 درصد وزن بدن در حال راه رفتن بر روی نوارگردان با سرعت 1/1 متر بر ثانیه به مدت 20 دقیقه حمل کردند. راه رفتن آزمودنیها توسط دوربین دیجیتالی ثبت شد. تجزیه و تحلیل سینماتوگرافی فیلمهای گرفته شده با نرمافزار دارت فیش انجام گرفت. دادهها با ANOVA با اندازهگیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند (0/05>p). یافتهها: نتایج نشان داد افزایش بار کولهپشتی موجب افزایش معنیداری در زاویه خم شدن زانو برای شرایط 15 درصد (0/02=p) و 20 درصد (0/03=p)، افزایش معنی داری در باز شدن مچ پا برای شرایط 15 درصد (0/03=p) و 20 درصد (0/04=p) و افزایش معنی داری در فاصله یک طول قدم برای شرایط 20 درصد (0/02=p) میشود. همچنین افزایش بار باعث کاهش معنیداری در زاویه خم شدن مچ پا برای شرایط 10 درصد (0/01=p) درصد 15(0/02=p) و 20 درصد (0/03=p) و کاهش معنی دار تواتر قدم در شرایط 20 درصد (0/03=p) میشود. نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر، به نظر میرسد که حمل کوله پشتی معادل 10 تا 15 درصد وزن بدن برای دانش آموزان مقطع ابتدایی مناسب باشد.
Background and Aim: The purpose of this study was to determine the effects of carrying backpack with different loads on the kinematic parameters during walking in elementary school students. Materials and Methods: Fifteen elementary school students with average age of 9.6±0.61 years were selected through convenient sampling method. Each Subject walked on the treadmill at a speed of 1.1 meters per second for 20 minutes while carrying backpacks under different conditions including 0, 10, 15 and %20 of their body weight. The gait was captured using a digital camera. Kinematic analysis was performed with Dartfish software. Data were analyzed by ANOVA with repeated measures (P<0.05). Results: Results showed that there was a significant increase in the knee flection in conditions 15% (P=0.02) and 20% (P=0.03), significant increase in ankle dorsiflexion for conditions 15% (P=0.03) and 20 % (P=0.04), and significant increase in step length for condition 20% (P=0.02) with increasing backpack load. Ankle plantar flexion angle for conditions 10% (P=0.01), 15% (P=0.02) and 20% (P=0.03) and step frequency decreased significantly in condition 20% (P=0.03) with increasing backpack load. Conclusion: Based on the results of this study, it seems that carrying backpack with weighted 10 to 15 percent of body weight is appropriate for elementary school students.