خلاصة:
تدوین تئوری در حوزه معماری و شهرســازی و چگونگی اجرای آن، از معضلاتی اســت که صاحب نظران این حوزه را به چالش کشیده است. ناکامی مکاتب مختلف در معرفت شناسی روابط بین اجزای معماری و شهرسازی هم زمان با پیچیدگی علوم و تعامل آن ها با این علم آغاز گردید. از طرفی ورود اندیشه های غربی و از طرف دیگر نگرش اتمیسم به معماری و شهرسازی، سبب ناکامی مکاتب مختلف داخلی در معرفت شناســی روابط بین اجزای معماری و شهرســازی گردیده است. پژوهش حاضر همواره در تلاش اســت با تعریف نگرش سیســتمی، به عنوان نگرش کل گرا و وحدت بخش، نقش سیستم های عینی، ذهنی و فطری را در ارتباط با عینیت فضا، ذهنیت معمار و فطرت معمار و مخاطب تبیین نماید تا مؤلفه ماندگاری در اثر معماری و شهرسازی را به عنوان مؤلفه هویت سیستمی معرفی نموده و امنیت آن را در مقابل تهدید اندیشه های بیگانه به واسطه مکتب موقعیت محور تأمین نماید.
ملخص الجهاز:
پژوهش حاضر همواره در تلاش است با تعریف نگرش سیستمی، بهعنوان نگرش کلگرا و وحدتبخش، نقش سیستمهای عینی، ذهنی و فطری را در ارتباط با عینیت فضا، ذهنیت معمار و فطرت معمار و مخاطب تبیین نماید تا مؤلفه ماندگاری در اثر معماری و شهرسازی را بهعنوان مؤلفه هویت سیستمی معرفی نموده و امنیت آن را در مقابل تهدید اندیشههای بیگانه بهواسطه مکتب موقعیت محور تأمین نماید.
روش پژوهش پژوهش حاضر ابتدا با معرفی نگرش سیستمی، بهعنوان یک نگرش توحیدی و کل گرا در مقابل نگرش اتمیسم، ابتدا با تعریف خود سیستم، انواع، اجزا و کارکرد آن، معماری و شهرسازی را بهعنوان یک سیستم عینی، ذهنی و فطری معرفی میکند که بررسی کارآمد هر یک از اجزاء آن منوط به بررسی ارتباط آن جزء با اجزا دیگر است و در این راستا برای روشن شدن موضوع، مؤلفه هویت و حس تعلق را بهعنوان اساسیترین مفهوم در معماری و شهرسازی در قالب نگرش سیستمی عینی مورد واکاوی قرار داده و از جهت دیگر، نقش سیستمهای ذهنی و فطری را در معماری و شهرسازی بررسی میکند و درنهایت آنچه را که باعث بقای سیستم عینی، ذهنی و فطری در معماری و شهرسازی میشود را تحت عنوان هویت سیستمی معرفی نموده و امنیت سیستم را درگرو هویت سیستمی با معرفی مکتب موقعیت محور بهعنوان مکتب حکمی ایرانی و اسلامی که در دورههای مختلف معماری کشورمان همواره در حفظ امنیت سیستم معماری و شهرسازی دخیل بوده است؛ را تضمینی جهت ماندگاری و حقیقت محور بود آثار معماری و شهرسازی میداند.