خلاصة:
صادرات موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی است و
امکان استفاده از بازارهای خارجی را برای رشد تولید داخلی مهیا کرده و
بنگاههای تولیدی را قادر میسازد از محدودیتهای بازار داخلی رها شده و
بازارهای جهانی را هدف قرار داده و از صرفههای اقتصادی حاصل از مقیاس.
بهرهبرداری کنند.
شناخت بهموقع و صحیح از بازارهای صادراتی و آگاهی از شرایط محیط کلان
و خرد آن بازارها موجب انطباق هر چه بیشتر کالاهای صادراتی با شرایط
بازارهای هدف و دستیابی به اهداف صادراتی و افزایش سهم بازار برای
شرکتهای صادرکننده خواهد بود و عملکرد صادرات استان نیز درنتیجه به کار
بستن اطلاعات درست و دقیق از طرف صادرکنندگان, افزایش خواهد یافت.
این پژوهش از نوع توصیفی - پیمایشی میباشد. هدف اصلی این پژوهش
مشخص نمودن تاثیر ایجاد شرکتهای بازاریابی بر عملکرد صادراتی شرکتهای
صادرکنندگان استان قم میباشد. در کنار این هدف. اهداف فرعی دیگری نیز
بررسی شد که عبارتاند از: مشخص نمودن تاثیر ایجاد شرکتهای بازاریابی بر
دانش صادراتی صادرکنندگان استان» مشخص نمودن تاثیر افزایش دانش
صادراتی صادرکنندگان استان بر تدوین استراتژی صادراتی آنها و مشخص
شدن تاثیر استراتژی صادراتی صادرکنندگان بر عملکرد صادراتی ایشان. در
راستای تحقق هدف فوق و جمعآوری دادههای موردنیاز جهت آزمون
فرضیههای تحقیق از پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامه مورد استفاده
در این پژوهش شامل ۶ سوّال عمومی و ۲۰ سوّال تخصصی میباشد. جامعه
آماری این پژوهش تمامی صادرکنندگان عضو بانک اطلاعات صادرکنندگان
نتایج این تحقیق نشان میدهد که ایجاد شرکتهای بازاریابی بر عملکرد
صادراتی شرکتهای صادرکننده استان قم تاثیر دارد. همچنین مشخص گردید
که ایجاد شرکتهای بازاریابی بر دانش صادراتی شرکتهای صادرکننده استان
قم و دانش شرکتهای صادرکننده استان قم بر استراتژی صادراتی آنها تاثیر
دارد. بهعلاوه استراتژی صادراتی شرکتهای صادرکننده استان قم بر عملکرد
صادراتی این شرکتها تاثیرگذار است.
ملخص الجهاز:
"بررسی تأثیر ایجاد شرکت های بازاریابی توسط بخش خصوصی در عملکرد صادراتی شرکت های صادرکننده استان قم محمد ولیا بیدگلی، حسین معینی چکیده صادرات موتور محرکه اقتصاد و رمز بقای کشورها در بازارهای جهانی است و امکان استفاده از بازارهای خارجی را برای رشد تولید داخلی مهیا کرده و بنگاه های تولیدی را قادر میسازد از محدودیت های بازار داخلی رها شده و بازارهای جهانی را هدف قرار داده و از صرفه های اقتصادی حاصل از مقیاس ، بهره برداری کنند.
با توجه به مطالب فوق میتوان گفت که در صورت اصلاح ساختار تولید در کشور و حمایت از صنایعی که دارای مزیت رقابتی و نسبی در بازارهای جهانی هستند، جهت تحقق توسعه صادرات غیرنفتی، فعال نمودن دفاتر بازرگانی یا نمایندگیهای متعدد بازرگانی در کشورهای مختلف ، انجام تحقیقات بازاریابی خارجی، ایجاد نمایشگاه های داخلی و خارجی برای معرفی توانمندیهای اقتصادی کشور، استفاده از آمار و اطلاعات لازم در ارتباط با حجم تجارت جهانی، ایجاد مراکز مطالعاتی در کشورهای هدف برای آشنایی با سلیقه و ترجیحات مصرف کنندگان در آن کشورها و آگاهی از شرایط بازارهای جهانی جهت افزایش سهم تجارت خارجی ایران در این بازارها از اهمیت خاصی برخوردار است لذا متولیان امر در توسعه صادرات به ویژه وزارت صنعت ، معدن و تجارت باید به این مهم توجه داشته باشند که توجه به مقوله بازاریابی میتواند در افزایش درآمدهای ارزی و تحقق اهداف توسعه صادرات نقش مؤثری ایفا نماید.
لی و 1- Aaby and Slater 2 - Styles and Ambler 3- Constantine S 4 - Katsikeas, C."