خلاصة:
اضطراب جدایی کودکان یکی ازاختلالاتی است که تاثیرمنفی درسازگاری اجتماعی ،روابط باهمسالان وپیشگویی کنندة اختلالات روانپزشکی دردوران نوجوانی است ،ودرصورت عدم درمان این اختلال تاسنین بزرگسالی ادامه پیدا میکندوازاین رومشکلات بسیاری فراروی فردقرارمی گیرد؛بنابراین شناسایی عوامل موثربراین اختلال ،هدف پژوهش بود.پژوهش ازنوع مدلیابی معادلات ساختاری است .نمونه آماری ٦٢٠زوج مادر-کودک دختروپسر ٦و ٧ساله شهر قم بودندکه باروش نمونه گیری دومرحله ای طبقه ای وخوشه ای انتخاب شدند.
برای جمع آوری دادههااز «پرسشنامه علائم مرضی کودکان »، «پرسشنامه پنج عاملی شخصیت نئو»و «پرسشنامه طرحوارههای ناسازگارکودک »استفاده شد.دادههابا استفاده ازمدل معادلات ساختاری تحلیل وبرازندگی مناسب مدل تاییدشد.
شاخص برازش نسبی ،برابر ٠/٨٢١وشاخص برازش افزایشی ،بالاتراز ٠/٩بود.در مدل استاندارد،رابطه علی معناداری درمسیر «شخصیت -مادر»ومتغیرمیانجی
«طرحوارههای ناسازگارکودک »ودرنهایت متغیروابسته یعنی «اضطراب جدایی کودک »مشاهده شد.رابطه هاباضریب مثبت درمدل ،نشان ازتاثیرمثبت برمتغیر میانجی ودرنهایت متغیروابسته دارد.
ملخص الجهاز:
"مدلیابی اضطراب جدایی کودکان بر اساس شخصیت مادر،طرحوارههای ناسازگارکودک * زهره عباسی ١،شعله امیری ٢،هوشنگ طالبی ٣ *-این مقاله برگرفته از رساله دکتری با عنوان «تدوین مدل پیش بینی اضطراب جدایی کودکان و مقایسه تاثیر درمان شناختی-رفتاری متمرکز بر واحدپردازهای با آموزش ارتباط والد-کودک بر علائم اضطراب جدایی کودکان ٦و ٧ساله شهر قم » است .
Egger 2 Chorpita, Taylor, Francis, Moffitt, Austin 3 .
لذابا توجه به اهداف کوتاهمدت وآتی که شامل :کاهش یاحذف اختلال اضطراب جدایی و کاستن ازآسیب های روانی همراه بادرنظرگرفتن این که اضطرابجدایی کودکان به تغییر درمان حساس وقابل توجه بودهاست (سیویاودیگران ٢٠١٣٢)واهداف درازمدت مانند پیشگیری ازایجاداضطراب جدایی است ،میتوان باتدوین مدل پیش بینی اضطراب جدایی براساس متغیرهای شخصیت مادروطرحوارههای ناسازگارکودک ،وبررسی رابطه هر کدام گام مهمی دراین راستابرداشت ؛لذادرزیرمدل علی مفروض اضطراب جدایی کودک ترسیم شده است .
(رجوع شود به تصویر صفحه) شکل ١:مدل ساختاری رابطه بین اضطراب جدایی کودک ،شخصیت مادروطرحواره ناسازگارکودک حال براساس پژوهش های مرورشده ودیدگاههای نظری متغیرهای موثربراضطراب جدایی کودکان ،دراین پژوهش تلاش شده تامقدم وموخربودن متغیرهای موردمطالعه ، بررسی شودومدلیابی ساختاری اضطراب جدایی کودکان تبیین گردد.
جدول ٤:نتایج اجرای مدل ساختاری برای متغیرهای پژوهش (رجوع شود به تصویر صفحه) درمسیرمشخص شده شخصیت مادربااثربرمتغیرمیانجی طرحواره ناسازگارکودک با ضریب ٠/٢١برمتغیروابسته اضطراب جدایی کودک باضریب ٠/٣٤تاثیرداردکه این تاثیر مستقیم است .
یافته های غمخوارفرد،امراللهینیا،وآزادفلاح (١٣٩١)نیزنشان دادکه اضطراب دوره کودکی توسط طرحوارههای شکست ،آسیب پذیری ،تنهایی و سلطه پذیری کودکان پیش بینی میشوداین نتیجه بایافته های این پژوهش همخوان است ."