خلاصة:
مقولة انتخاب کارگزاران با رعایت صفات اخلاقی و سجایای زیبا و پسندیده فکری و عقیدتی زیر بنای
عقلایی و پشتوانه دینی دارد. این امر ناشی از جایگاه والا و حساسیت مکتب اسلام در جذب نیروی انسانی
آراسته به خلق نیکوست. فلذا در این مقاله، صفات اخلاقی کارگزاران نظام اسلامی در حوزه فکری و
عقیدتی از منظر قرآن کریم و روایات مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا مفاهیم اخلاق کارگزاران از
نظر لغوی و اصطلاحی تعریف و توضیح داده شده است و پس از آن، به صفات فکری و عقیدتی
کارگزاران در نظام اسلامی پرداخته شده است. که مهمترین صفات اخلاقی لازم برای عمّال و کارگزاران
حکومت از قبیل: ایمان و اعتقاد به خداوند، ایمان واعتقاد به جهان آخرت، ایمان به اهداف نظام اسلامی،
اطاعت پذیری از امام ورهبری بررسی شده که نشان میدهد در انتخاب کارگزاران در نظام اسلامی صفاتی
باید مد نظر باشد که با معیار اصول اخلاقی ارزشگذاری و سنجش میشوند.
ملخص الجهاز:
که مهم ترين صفات اخلاقي لازم براي عمال و کارگزاران حکومت از قبيل : ايمان و اعتقاد به خداوند، ايمان واعتقاد به جهان آخرت ، ايمان به اهداف نظام اسلامي، اطاعت پذيري از امام ورهبري بررسي شده که نشان ميدهد در انتخاب کارگزاران در نظام اسلامي صفاتي بايد مد نظر باشد که با معيار اصول اخلاقي ارزش گذاري و سنجش ميشوند.
بطوري که يکي از مهم ترين رسالت پيامبران نيز پرورش صفات اخلاقي نيکو و تهذيب جان هاي مردم و توسعۀ سجاياي اخلاقي بوده است وسرآمد همۀ پيامبران الهي حضرت محمد مصطفي (صلي الله عليه وآله وسلم ) است که خداوند در اين زمينه ايشان را به «خلق عظيم » ستوده و درباره اش فرموده : «و إنک لعلي خلق عظيم » (قلم ، آيه ي ٤) «و اخلاق نيک برجسته اي در اندرونت وجود دارد» نبي مکرم اسلام (صلي الله عليه وآله وسلم ) فرموده اند: «به راستي که من مبعوث شدم تا شرافت هاي اخلاقي را کامل و تمام کنم و به مردم بياموزم » (مجلسي، محمد باقر، بحار الانوار، ج ٦٨، ص ٣٨٢؛ بيهقي، احمد بن حسين ، السنن الکبري، ج ١٠، ص .
امام علي (عليه السلام ) فرمودند: «أفضل العمل ما أريد به وجه الله » (غرر الحکم و درر الکلم ، ص ١٩١) «برترين عمل آن است که خدا در آن ، مورد توجه ونظر باشد» در حکومت ديني «کارگزار خدامحور»، دل را به خداوند ازلي، قادر و توانا و ناظر و حاضر مي دهد واز هرگونه ظلم ، بي عدالتي، دنيازدگي، تضيع حقوق ديگران ونظاير آن پرهيز مي کند و وجود خويش را وقف نظام ديني وخود را خدمتگزار واقعي مردم مي داند وموقعيت وپست وسمت را ابزاري براي رسيدن به مطامع شخصي تلقي نميکند.