خلاصة:
امروزه یکی از راه های نجات روستاها از فقر ، مهاجرت ، مشکلات اجتماعی واقتصادی ، توسعه گردشگری در مناطق مستعد گردشگری روستایی می باشد. با توجه به این مهم پژوهش حاضر در پی شناخت توانمندیهای روستای نمونه گردشگری دلفارد و تدوین برنامه استراتژیک گردشگری با استفاده از مجموعه عوامل درونی (قوت ،ضعف) ومجموعه عوامل بیرونی ( فرصت ، تهدید) می باشد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی می باشد. گردآوری اطلاعات و داده های مورد نیاز به روش بررسی های اسنادی و کتابخانه ای و مطالعات میدانی صورت گرفته و برای تحلیل اطلاعات با بهره گیری از تکنیک SWOT نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدیدهای گردشگری تجزیه و تحلیل شده و استراتژی های ممکن جهت توسعه گردشگری منطقه تدوین شده است.یافته های حاصل از این تحقیق بیانگر آن است که در این روستا 8 قوت ، 9 ضعف داخلی ، در عین حال 8 فرصت و 8 تهدید بیرونی دارای تاثیر عمده بر کارکردهای گردشگری روستا می-باشد. نتایج ارزیابی های حاصل از مدل راهبردی SWOT نشان می دهد که در بین عوامل داخلی و خارجی موثر بر توسعه گردشگری دلفارد، T4، O8، W5، S8، به ترتیب دارای امتیاز وزنی،0.228 ،0.221 ،0.22 ، 0.205بوده و امتیاز نهایی ماتریس ارزیابی عوامل درونی (3.058) و بیرونی (3) نشان دهنده تاثیر گذاری بیشتر عوامل داخلی بر عوامل خارجی در روستای دلفارد می باشد. استراتژی های منتج از راهبرد SWOT نشان داد که راهبرد بازنگری (WO) با امتیاز 3.4 به عنوان اولین الویت و راهبردهای (WT) با امتیاز 3.1 ،(SO) با امتیاز 3 ،(ST) با امتیاز 2.7 به ترتیب در اولویتهای بعدی برنامه ریزی گردشگری دلفارد می باشند.
ملخص الجهاز:
"(2010) Nevabakhsh & Rafieifar در پژوهش خود آثار اقتصادی- اجتماعی گردشگری در منطقه روستایی زیارت (از توابع شهرستان گرگان) بر زندگی مردم روستا را با استفاده از تکنیک SWOT بررسی کرده و نتیجه گرفتند وضعیت اقتصادی و اجتماعی زیارت به شدت متاثر از حضور گردشگران است Sharbeti (2010) در مقاله خود ضمن برشمردن جاذبههای متعدد تاریخی و فرهنگی استان گلستان، اشاره میکند این استان با وجود توان بالای گردشگری، درصورت سرمایه گذاری مناسب و به کارگیری شیوههای نوین تبلیغات میتواند نقش چشمگیری در جذب گردشگر داخلی و خارجی داشته باشد.
ماتریس SWOT و نحوه تعیین استراتژیها Source: Eftkhari & Mahdavi, 2006:9 به منظور تجزیه وتحلیل توانمندیها وراهبردهای توسعه گردشگری دلفارد ابتدا عوامل درونی (قوت وضعف) منطقه با بررسی وضع موجود گردشگری منطقه وعوامل بیرونی (فرصت و تهدید) نیز با بررسی اسناد موجود در این زمینه در سطح شهرستان و استان استخراج گردیده است؛ سپس وزن دهی به متغیرها و سنجش ضریب اهمیت آنها بر مبنای روش دلفی و طبق نظر متخصصان با استفاده از ماتریسهای قطری (به منظور مقایسات زوجی) توسط نرم افزار Expert choice محاسبه گردید.
موقعیت جغرافیایی منطقه دلفارد (Source: Iran National Atlas (Tourism)) یافتهها و بحث تبیین عوامل درونی و بیرونی نظام گردشگری منطقه دلفارد در راستای روش شناسی رویکرد تحلیل عوامل استراتژیک (SWOT) و شناخت فرصتها ،تهدیدها، نقاط قوت و نقاط ضعف ناشی ازعوامل بیرونی و درونی تاثیرگذار بر اهداف گردشگری، راهبردهای موجود، عملکردها و منابع و ظرفیتهای این منطقه نمونه مورد توجه و بررسی قرار گرفت که در جدول (5) آمده است."