خلاصة:
انریکوفری که تدابیر واکنشی-کیفری- را در مبارزه با بزهکاری ناموفق دید، هم ارزهای کیفری یا
جانشین های کیفری را به منزلهی تدبیری تکمیل کننده در کنار نظام کیفری برای مقابله با جرم
پیشنهاد کرد. از آن هنگام تا به امروز، در زمینهی پیشگیری از جرم، نگرشها، نظریهها و الگوهای
گوناگونی مطرح گردید. «پیشگیری از جرم» از نظر لغوی به معنای جلوگیری کردن، مانع شدن و جلو
بستن آمده است.(عمید، 1360). از حیث اصطلاحی، پیشگیری از جرم در مقررات ایران تعریف نشده
است و تنها نویسندگان «لایحه ی پیشگیری از جرم» آن را از رهگذر ماده ی (1) «پیش بینی، شناسایی و
ارزیابی خطر وقوع جرم و اتخاذ تدابیر و اقدامات لازم برای از بین بردنیا کاهش آنها» تعریف کرده اند.
در باور جرم شناسان این واژه در دو معنای موسع و مضیق به کار رفته است. در معنای موسع،
پیشگیری از جرم در برگیرندهی هر اقدامی- اعم از کیفری و غیر کیفری است که به دنبال کاهش
میزان بزهکاری است. در معنای مضیق، پیشگیری از جرم هر گونه تدابیر غیر کیفری با هدف مقابله با
علل جرم زا و اثر گذاری بر فرصتهای پیش جنایی است، به گونه ای که بتوان با بهره گیری از ساز و
کارهای غیر قهرآمیز بر شخصیت افراد و وضعیت پیش از بزهکاری تاثیر گذاشت تا از بروز جرم
جلوگیری شود. (با توجه به نقش اساسی زنان در رشد و پرورش کودکان به عنوان نسل آینده، سلامت
اخلاقی و رفتاری آنها نیز دارای اهمیت بالایی میباشد. هرچند زنان به حد چشمگیری غیر مجرم به نظر
می رسند، ولی آمارهاحکایت از افزایش نرخ بزهکاری زنان در چند دهه اخیر دارد. به همین لحاظ
بررسی عوامل بزهکاری زنان بسیار مهم میباشد تا از طریق شناسایی این عوامل بتوانیم قدمی در کنترل
جرایم زنان برداریم.
ملخص الجهاز:
بي گمان در فضايي که دفاع از انسانها ، کرامت و حقوق آنها امري ضروري است، بايد به زنان به عنوان طبقه اي که در رشديا زوال جامعه نقش اساسي ايفا ميکنند، توجه خاص مبذول گردد، زيرا وقتي زني به عنوان ريشه و بنيان خانواده به بزهکاري متمايل گردد از ديگر اعضاي خانواده- به ويژه فرزندان - نمي توان انتظار داشت که در راه درست گام بگذارند.
همانطور که از معناي آيه در مي يابيم،شارع مقدس با تاکيد بر حجاب زنان و دختران مومن به دنبال تحقق دو امر مي باشد: اولا؛ به دنبال تحقق امينيت و اسايش زنان و مورد سوء استفاده قرار نگرفتن آنان و اينکه با حجاب خود را مانند مرواريد درون صدف حفظ نمايد که اين امر نشان دهنده توجه،لطف و مرحمت خداوند متعال نسبت زنان و دختران مي باشد که در هيچ مکتبي يافت نمي شود حتي طرفداران حقوق زنان همچون فمنيست نيز از اين امر غافل بوده و آزادي زن را در بي حجابي و روابط بي حد و مرز مي دانند.
اخبار وارده از ائمه نيز تاکيد به رعايت حجاب در رفتار شده است،به عنوان نمونه حضرت اميرالمومنين علي عليه السلام در مورد اينکه برخي زنان در بازار راه مي رفتند و شانه خود را به مردان مي زدند،براي راه باز کردن فرمودند آيا حياء نمي کنيد؟ البته ذکر اين نکته واجب مي باشد که شارع مقدس به دنبال سلب زينت از زنان نيست چرا که خداوند به زن زينت بخشيده است و همانطور که در احکام فقهي وجود دارد از زينت زنان حمايت مي نمايد.