خلاصة:
هدف: تحقیق حاضر با هدف شناسایی چالشهای پیشروی جانشین پروری در محیط دانشگاهی، در میان کارکنان دانشگاه های استان ایلام انجام شد.روش:این پژوهش به روش داده بنیاد و انجام مصاحبه با 12 نفر از خبرگان مدیریت منابع انسانی با استفاده از روش گلوله برفی در دانشگاههای استان ایلام صورت گرفت. برای بررسی و تحلیل داده ها از روش کد گذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. در مرحله کمی نیز 360 نفر از مدیران و کارکنان برای تکمیل پرسشنامه محقق ساخته مشارکت داشتند.یافته ها:ابهام در نقش، آموزش نامناسب کارکنان، عدم توجه به شایسته سالاری، ارزیابی عملکرد نامناسب و فرهنگ بی تفاوتی، در زمرة عوامل علّی ایجاد چالش برای جانشین پروری و پدیده محوری جانشین پروری مشتمل بر ضعف کارراهه شغلی و عدم فرصت برابر برای ارتقا می شود که تحت تاثیر عوامل زمینه ای و عوامل مداخله گر، منجر به پیامدهایی برای جانشین پروری می شود. نتیجه گیری:آموزش صحیح و تدوین دستورالعمل جانشینی، مسیر ارتقای مناسب را فراهم می سازد و نبود آن، چالش محسوب می شود.
ملخص الجهاز:
"با توجه به انجام پژوهش در زمینۀ عاطفۀ کارآفرینی و بسط آن به حوزۀ مدیریت سنجیدۀ عواطف افراد و نیز پوشش مفاهیم عاطفهمحوری، مانند نیروی کار عاطفی، هوش عاطفی و مهارتهای اجتماعی(کاردون و همکاران، 2012: 2)، این پژوهش با تمرکز بر مفهوم قابلیت عاطفی سازمانی، در نظر دارد به این سؤال پاسخ دهد که: آیا چابکی راهبردی دانشگاه بر کارآفرینیگرایی آن از طریق قابلیت عاطفی سازمانی تأثیر میگذارد؟ یافتههای این پژوهش میتواند علاوه بر دانشافزایی بر متون چابکی، مدیریت عواطف و کارآفرینی، استنباطهای ارزشمندی را برای مدیران و سیاستمداران نظام آموزش عالی در کل و تیم مدیریت ارشد دانشگاههای مد نظر در جهت چابکسازی راهبردی Doz & Kosonen Swafford, Ghosh & Murthy Overby, Bharadwaj & Sambamurthy Strategic Sensitivit Collective Commitments Leadership Unity Huy Damasio Cardon, Foo, Shepherd & Wiklund Baron & Tang Kim سیستم تحت مدیریت خود و مدیریت عواطف جمعی و گروهی منابع انسانی دانشگاه به منظور کارآفرین کردن دانشگاه، فراهم آورد.
سادهترین تبیین از دانشگاه McGrath Nasution, Mavondo, Matanda & Ndubis Hornsby, Naffziger, Kuratko & Montagno Kuratko & Hodgetts Pitt, Berthon, Morris, Yeoh & Jeong Herbig, Golden & Dunphy Shane & Venkataraman Hult, Hurley & Knight Rauch, Wiklund, Lumpkin & Frese Diaconn & Dutu کارآفرین این است که دانشگاه بایستی به آنتیتز برج عاج(یعنی محلی آرام برای تفکر/گوشهای خلوت)(بلنکر و همکاران، 2006) و عاملی فعال برای محیطش تبدیل شود و نیز به محیطش به عنوان بازار بنگرد و پاسخگوی تقاضاهای آن باشد."