خلاصة:
هدف: هدف این پژوهش، شناسایی موضوعات اساسی مورد نیاز سبک زندگی دانشجویی برای اثربخش تر شدن آنها، با توجه به دیدگاه صاحب نظران اسلامی بود.
روش: روش پژوهش از نوع آمیخته اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی از روش تحلیلی- استنتاجی و در بخش کمی از روش پیمایش پرسشنامه ای و انجام آزمونهای آماری استفاده شد. جامعه آماری اول، کلیه منابع مرتبط با سبک زندگی دانشجویی با توجه به دیدگاه صاحب نظران اسلامی و جامعه دوم، شامل تعدادی از اساتید حوزه علمیه مشهد و استادان معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد در سال 93-1392 بود. در جامعه اول از آنجا که کلیه منابع و مدارک موجود استفاده شد، نمونه گیری صورت نپذیرفت و در جامعه دوم، از 52 نفر با استفاده روش نمونه گیری هدفمند(نمونه گیری گلوله برفی) استفاده شدند.
یافته ها: ارائه چارچوب مفهومی سبک زندگی دانشجویی در پنج مولفه کلی، که عبارتند از: فعالیتهای آموزشی، فعالیتهای اوقات فراغت، فعالیتهای عبادی، بهداشت و تغذیه و فعالیتهای سیاسی.
نتیجه گیری: دوره دانشجویی به لحاظ قرار گرفتن در طیف وسیعی از مشکلات عاطفی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و تحصیلی، دوره ای حساس و نیازمند آموزشهای خاص و دریافت اطلاعات مفید در جهت پیشگیری و حل مشکلات است؛ بنابراین، توجه به چارچوب مفهومی سبک زندگی دانشجویی برای کلیه دانشجویان پیشنهاد می شود.
Objectives: The aim of this study is to identify the main issues in lifestyle needs of students in accordance with Islamic expert's opinion.
Methods: The method of the present study is a mixed of sequential exploration .It is used in the qualitative part than the analytical - inductive method، and in the quantitative part of the survey questionnaire required performs statistical tests. It involves all resources related to student life style in 9293. The statistical community of the research includes Islamic experts and also a number of professors of seminary and faculty of theology at Ferdowsi University of Mashhad. Since all documents and resources were available، no sampling was used in the first society and in the second society 52 people was used as sampling and Purposive sampling is Snowball sampling. Data collection levels : 1- Review and identify relevant sources 2- Identify and extract student life style standards 3- Similar in terms of overall integration and validation components 4- Prioritizing and comparing the viewpoints of the teachers about the components and sub-components of student life style.
Results: The results of the present paper Provides a conceptual framework student lifestyle in 5 General components، which include: 1- educational activities 2- free time activities 3- Religious activities 4- Health and Nutrition 5- Political activity.
Conclusion: The authors of the research conclude that since the period of student life years in university is sensitive and confronts a wide range of emotional problems and relates to psychological، social، economic and academic issues; obviously special education and useful training are needed to prevent crises and solve problems effectively. so more care and attention is suggested in a conceptual framework of student life style for all students.
ملخص الجهاز:
شناسایی موضوعات اساسی مورد نیاز سبک زندگی دانشجویی از منظر صاحبنظران اسلامی۞ ( محمدحسین افشار <FootNote No="69" Text="این مقاله مستخرج از پایاننامه کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی که با حمایت مالی پژوهشکده مطالعات اسلامی دانشگاه فردوسی انجام شده است.
سؤال 2: چه موضوعات اساسی در زمینۀ «برنامههای آموزشی» بر اساس سبک زندگی دانشجویی، ضرورت و اولویت دارد؟ در جدول 4، فقط به اولویتهای که بیشترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند(به ترتیب) اشاره شده است.
برای مقایسۀ بین دو گروه اساتید دانشگاه و اساتید حوزه در مؤلفۀ آموزشی نیز از آزمون تحلیل واریانس استفاده شد که نتیجۀ آزمون به قرار ذیل است: <رجوع شود به تصویر صفحه> با توجه به جدول 5 و سطح معناداری متغیرها، فقط ریزمؤلفۀ آشنایی با آداب تعلم و علمآموزی(نحوۀ ارتباط با اساتید و حضور در جلسه درس) با سطح معناداری 036.
سؤال 3: چه موضوعات اساسی در زمینۀ «اوقات فراغت» بر اساس سبک زندگی دانشجویی، ضرورت و اولویت دارد؟ در جدول 6، به اولویتهایی که بیشترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند(به ترتیب) اشاره شده است.
سؤال5: چه موضوعات اساسی در زمینۀ «بهداشت و تغذیه» بر اساس سبک زندگی دانشجویی ضرورت و اولویت دارد؟ در جدول 8، به اولویتهایی که بیشترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند(به ترتیب) اشاره شده است.
سؤال 6: چه موضوعات اساسی در زمینۀ «سیاسی» بر اساس سبک زندگی دانشجویی ضرورت و اولویت دارد؟ در جدول 9، به اولویتهایی که بیشترین میانگین را به خود اختصاص دادهاند (به ترتیب) اشاره شده است.