خلاصة:
هدف: هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر مصرف کالاهای فرهنگی بر میزان تغییر ارزشها در حوزه ازدواج بود.
روش: این پژوهش از نوع کمی و به روش پیمایش انجام شده است. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه و جامعه آماری، دانشجویان دانشگاه تبریز به تعداد 15457 نفر است. از این تعداد، 403 نفر بر اساس فرمول کوکران و به روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرمافزار اس.پی.اس.اس استفاده شده است.
یافته ها: میزان تغییر ارزش ازدواج در بین دانشجویان در سطح متوسط به بالاست و با افزایش مصرف کالاهای فرهنگی مد نظر تحقیق، تغییر ارزشهای ازدواج نظیر تجردگرایی، آزادی انتخاب، تغییر روابط مبتنی بر عشق، تغییر نوع انتخاب همسر، تغییر مفهوم ازدواج و نحوه روابط تشدید می شود. همچنین، تغییر ارزش ازدواج در بین دانشجویان پسر بیشتر از دانشجویان دختر است.
نتیجه گیری: مصرف کالاهای فرهنگی با ویژگی جدید، منجر به تغییرات ارزشی و هنجاری در جامعه، به ویژه در حوزه ازدواج و خانواده شده است. بنابر این، نیاز به توجه دقیق و برنامه ریزیهای بنیادی برای کانالیزه کردن مصرف کالاهای فرهنگی در راستای هنجارها و ارزشها حاکم بر جامعه کاملا احساس می شود.
ملخص الجهاز:
(بهرام، 1393: 103) امروزه در آمریکا، ازدواج به صورت امر فردی درآمده و اغلب جوانان نیز به صورت آزادانه و بر اساس عشق رمانتیک ازدواج میکنند و این بر خلاف فرهنگ آسیایی است که در آن، ازدواج به صورت امری ترتیب داده شده بین دو خانواده صورت میگیرد و در آن کنترل والدین به عنوان ویژگی اساسی ازدواجهای سنتی در نظر گرفته میشود.
روزنفیلد 1 (2016) نیز به بررسی تأثیر اینترنت و فناوری رسانههای اجتماعی در زندگی عاشقانه در میان متأهلان آمریکا پرداخته و به این نتیجه رسیده است که علاوه بر تأثیرات مثبت اینترنت بر ازدواج و روابط زن و مرد، این ابزار باعث آزادی عمل بیش از حد و انتخاب شرکای متعدد شده است که این امر احتمال دارد به منبعی برای بیثباتی رابطۀ بین زوجین تبدیل شود.
به همین منظور فرضیههای ذیل برای بررسی تدوین شدهاند: بین مصرف کالاهای فرهنگی و میزان تغییر ارزش ازدواج در میان دانشجویان دانشگاه تبریز رابطه وجود دارد.
جدول 10: جدول آمارههای تحلیل رگرسیون چند متغیره میزان تغییر ارزش ازدواج متغیر بتای استاندارد شده T sig آنالیز واریانس ضریب همبستگی چندگانه 508/0 کمیت F سطح معناداری (به تصویر صفحه مراجعه شود) هـ) بحث و نتیجهگیری در سالهای اخیر، ارزش ازدواج به طور چشمگیری در بین جوانان تغییر کرده است؛ به طوری که بیشتر جوانان تحت تأثیر رسانههای غربی، مصرف کالاهای فرهنگی و فناوری و دنیای مدرن، خواهان آزادی بوده و کمتر تمایل به ازدواج دارند و ازدواج در بین پسران بیشتر از دختران اهمیتش را از دست داده است.