خلاصة:
هدف: ناتوانایی سازگاری فرهنگی و نبود تعاملات بین فرهنگی از جمله مشکلات تحصیلی دانشجویان غیر بومی است که به صورت اجتناب از کمک طلبی تحصیلی نمود پیدا می کند. بر این اساس، هدف مطالعه حاضر آزمون ساختاری روابط بین سبکهای هویت و کمک طلبی تحصیلی به واسطه هوش فرهنگی در میان دانشجویان غیر بومی آزاد ارومیه بود.
روش: برای نیل به هدف، تعداد 210 نفر از دانشجویان غیر بومی مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان گروه نمونه انتخاب و به پرسشنامه های کمک طلبی تحصیلی، هوش فرهنگی و سبکهای هویت پاسخ دادند.
یافته ها: نتایج آزمون مدل یابی معادلات ساختاری نشان داد که بین سبک هویت اطلاعاتی با هوش فرهنگی، رابطه مثبت و بین سبک هویت سردرگم با هوش فرهنگی، رابطه منفی وجود دارد و سبک هویت هنجاری با هوش فرهنگی رابطه ای ندارد. همچنین بین هوش فرهنگی با کمک طلبی نیز رابطه معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق حاضر نشان داد که مدل مفهومی با مدل آزمون شده دارای برازش بوده و نیز هوش فرهنگی در روابط بین سبک هویت اطلاعاتی و کمک طلبی تحصیلی نقش واسطه را دارد.
ملخص الجهاز:
بر این اساس، هدف مطالعۀ حاضر آزمون ساختاری روابط بین سبکهای هویت و کمکطلبی تحصیلی بهواسطۀ هوش فرهنگی در میان دانشجویان غیر بومی آزاد ارومیه بود.
در این راستا، هوش فرهنگی مهارتی است که میتواند در Zusho & Barnett Ericson Berzonsky Identity Style Reference Frame Information Style Normative Style Diffuse/ Avoidant Style Skinner & Madden Verouden, Vonk & Meijman روابط بین سبکهای هویت و رفتار کمکطلبی نقش واسطه داشته باشد و رفتار کمکطلبی دانشجویان غیر بومی با تفاوتهای فرهنگی را تعدیل کند.
بر این اساس و با توجه به خلأ مطالعاتی در زمینۀ نقش واسطۀ هوش فرهنگی در روابط بین سبکهای هویت و کمکطلبی تحصیلی، تحقیق حاضر در نظر دارد به این سؤال پاسخ دهد که آیا هوش فرهنگی در روابط بین سبکهای هویت و کمکطلبی تحصیلی در میان دانشجویان غیر بومی دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه نقش واسطه دارد یا خیر؟ Earley & Ang Ang & Van Dyne Ryan & Shin Schenke, Lam & Conley ب) ادبیات تحقیق 1.
هـ) بحث و نتیجهگیری هدف این پژوهش، مطالعۀ آزمون مدل ساختاری روابط بین سبکهای هویت و کمکطلبی تحصیلی به واسطۀ هوش فرهنگی در میان دانشجویان غیر بومی دانشگاه آزاد ارومیه بود.
این ویژگی مشترک بین سبک اطلاعاتی و هوش فرهنگی میتواند تبیین نظری مهمی برای رابطۀ سبکهای Imai & Gelfand Koh & Jo Nel Seph Chen, Lin & Sawangpattanakul Nel, Adams & De Beer هویت و هوش فرهنگی باشد؛ در حالی که طبق دیدگاه برزونسکی(2003)، افراد با سبک هویت سر در گم، هنگام مواجه شدن با شناخت هویت خود و جستجوی منابع اطلاعاتی مقاومت کرده، از آن اجتناب میکنند.