خلاصة:
بهطور کلی، هدف بیشتر مسئلههای بهینهسازی زنجیره تامین کمینه کردن هزینه کلی زنجیره تامین است، اگرچه حفاظت محیطی یک نگرانی عمومی است، یک زنجیره تامین سبز، به علت کمینه کردن تاثیر بر روی طبیعت، بهصورت جدی یک راه حل برای این نگرانی مطرح کرده است. با توجه به در حال رشد بودن کشور ما از نظر صنعتی و از طرف دیگر داشتن منابع طبیعی مهم و حائز اهمیت از نظر زیستمحیطی (سبز) این مسئله میتواند در فرآیند سیاستگذاریهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای تمامی سازمانهای داخلی کشور بهعنوان یک هدف راهبردی و در راس یکی از موارد مدیریتی با اهمیت مهم تلقی شود. این تحقیق شامل دو هدف است؛ یکی کمینه کردن هزینه کلی در طول زنجیره تامین (زنجیره تامین مستقیم و معکوس)، در حالیکه شامل هزینههای ثابت احداث، حملونقل، هزینههای متغیر، هزینه بازیافت و هزینه انهدام محصولات برگشتی و ضایعات باشد. هدف دوم، کمینه کردن تمام تاثیرات محیطی در زنجیره تامین و بهطور ویژه تاثیرات حمل ونقل و تسهیلات (مانند انتشار گازها در حملونقل، پسماند و...) است. در ابتدا زنجیره تامین را با تمامی محدودیته ا و ظرفیت ها بهصورت ریاضی، مدل کرده و در ادامه برای حل مدل و کمینه کردن تاثیرات محیطی از نرمافزار لینگو، الگوریتم فراابتکاری ژنتیک (GA) استفاده کردهایم.
ملخص الجهاز:
بدین جهت ما بر آن شدیم تا در این تحقیق یک طرح از مدیریت زنجیره تأمین را برای کمینه کردن هزینه سالیانه زنجیره تأمین پیشنهاد دهیم که به طور هم زمان کاهش 1- Ninlawan 2- Wang 3- Ip 4- Aksoy تأثیرات محیطی هم در لجستیک پیشرو و هم در لجستیک معکوس (به صورت کلی)، نیز در آن در نظر گرفته شده است .
TC: مجموعه گزینه های حمل ونقل به مشتری نهایی / مرکز جمع آوری - / / مشتری مرکز تولید توزریع / / مرکز بازیافت مرکز انهدام شکل شماره ١: عناصر سازنده زنجیره تأمین و ارتباط های بین تسهیلات - پارامترها در این بخش پارامترهای مسئله که در مدل به کار گرفته شده اند که برای هر تأمین کننده و هر محصول و قطعه و هر سطح تخفیف دارای مقادیر متفاوتی است ، عبارتند از: Dmdmd: فاصله بین تسهیلات m,d .
- تابع هدف در این تحقیق دو تابع هدف در مدل در نظر گرفته شده است که در زیر به توضیح آن پرداخته میشود: در این بخش نحوه مدل سازی توابع هدف را برای طراحی شبکه زنجیره تأمین سبز ارائه میکنیم ، به طوریکه هدف اول (Z١) حداقل سازی هزینه های لایه های مختلف زنجیره تأمین که شامل کارخانه ، مراکز توزیع و جمع آوری، مشتری نهایی، بازیافت و مرکز انهدام در نظر گرفته شده است .