خلاصة:
در تمام مواقع، چه در خانه و چه در مدرسه، سلاح تمسخر، انتقادو تحقیر کودک بد و نامطلوب است و نتیجه ای جز اینکه کودک را غمگین و دچار نا امنی سازد نخواهد داشت واین همان ضرررساندن به آنهامی باشددرحوزه ی آموزش وپرورش، هتک حریم دانش آموزان موجب خسارت معنوی می شود.ومعلمان دراین حوزه کرامت انسانی دانش آموزان رابایدحفظ کنندویاازتنبیه بدنی و کلامی استفاده نکنندزیراکرامت دانش آموزان راخدشه دارمی کنندوضرربه روح ویاجسم آنان واردمی سازند بعنوان نمونه اطاعت وانضباطی که ازراه تنبیه توسط معلمان حاصل می گردد موجب اضمحلال ونابودی حس ابتکارکودک میگرددواینگونه کودکان چون به سن بلوغ ورشدمی رسندازهیچ مقامی اطاعت نمی کنندوراه عصیان درپیش می گیرندو تنبیه درشخص تنبیه شده نسبت به عامل تنبیه کننده ودیگران پرخاشگری ایجادمی کندوموجب مشکلات دیگری می شودوممکن است درفرصت مناسب به جرایم سنگین تری دست بزند.
ملخص الجهاز:
"چه بسا غفلت از تربیت اخلاقی، باعث از بین رفتن آثار مثبت دیگر جنبه های تربیت خواهد شد(صمدی وهمکاران،1391) یکی ازرسالت های مهم پیامبران پرورش اخلاقی مردمان وتزکیه وتهذیب جان های آنان بوده است دراین باره پیامبر بزرگ اسلام نیزهدف اصلی رسالت خودرا به کمال رساندن خلق های کریم ومنش های بزرگوارانه معرفی کرده است اخلاق نیک وزدودن زشتی ها وآراستگی به خوبی ها یکی ازعوامل مهم بهره مندی ازسعادت دنیوی واخروی است(شریفی،1391، 29) تربیت اخلاقی فرآیند زمینه سازی و به کارگیری شیوه هایی جهت شکوفاسازی، تقویت و ایجاد صفات، رفتارها و آداب اخلاقی و اصلاح و از بین بردن صفات، رفتارها و آداب غیر اخلاقی در خود انسان یا دیگری است(حسن منفرد،154:1377) درجهان کنونی زندگی اخلاقی بشر در اثر تزلزل نظام های ارزشی وانحلال مبانی مقدسات موردتهدید قرار گرفته است وپایدارترین عقایددینی ازوی گرفته شده واندیشه های مکانیکی وعاریتی جایگزین آن گردیده است وانسان بابحران های گوناگون درونی وبیرونی مواجه شده است که مهمترازهمه بحران معرفت دینی وبدترازآن بحران تربیت دینی است (کریمی،1384، 16) عامل دیگری که در تربیت از جنبه اساسی و تعیین کننده ای برخوردار است ، محیط آموزشی یا مدرسه است که معلم ، چهره شاخص و نماینده برجسته آن است آنچه در فرایند تعلیم و تربیت به متعلم انتقال می یابد ، تنها معلومات و مهارتهای معلم نیست ، بلکه تمام صفات ، خلقیات ، حالات نفسانی و رفتار ظاهری او نیز به شاگردان منتقل میشود(شرفی،1379، 32) ازآنجاکه تاکنون درموردقاعده لاضرر مباحث مفصلی صورت گرفته است اماهنوز برخی اززوایای این بحث ازجمله کاربردآن درتعلیم وتربیت موردبررسی قرارنگرفته است بنابراین جستارحاضربااستفاده ازروش کتابخانه ای واسنادی درگردآوری اطلاعات، می کوشد باروش توصیفی-تحلیلی،عناوین اصلی وکلیات بحث راتوصیف کرده وسپس به تبیین کاربردقواعد فقهی لاضرردرتربیت درحوزه ها ی خانواده وآموزش وپرورش بپردازد."