خلاصة:
اسطوره ها بر پایه فطرت آدمیان شکل میگیرند و در هر دوره سیلانی دارند و در ذهن و زبان مردم جاری میشوند. از اینروی باید اسطوره را فصل جدایی ناپذیر ادبیات دانست. شاعران و ادیبان، هرگاه آمال و آرزوهای ملت خود را در خطر میدیدند به اسطوره روی میآوردند. یکی از پرتحولترین دورههای ادبی در ادبیات فارسی و عربی، دورة معاصر است که با بررسی آثار و افکار شاعران این دو سرزمین میتوان دریافت که تحت تاثیر عواملی همچون تحولات سیاسی اجتماعی، نفوذ استکبار، فشار استبداد داخلی و غیره شاعرانی چون قروی، فواد خطیب، و خلیل حاوی از لبنان و فرخی یزدی، ملکالشعرای بهار و منوچهر آتشی و ... از ایران به منظور شکلدهی وطنی با جلوههای ملی، مبارزه با استبداد و احیای هویت ملی، سرودههای خود را با اسطورهگرایی عجین کردهاند. در پژوهش حاضر جلوههای اسطوره در شعر خلیل حاوی (1919- 1982) و منوچهر آتشی (1310- 1384) با روش توصیفی- تحلیلی و برپایه مکتب ادبیات تطبیقی امریکایی، بررسی میشود. توجه به کارکرد اسطوره به عنوان ابزاری برای بیداری ملت، توجه به جنبههایی از میراث کهن اسطورههای فارسی و عربی و اساطیر یونانی که انسان معاصر را به مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم فرامیخواند، مهمترین وجوه همانندی و تشابه در شعر دو شاعر است.
Myths are formed based on human nature and the mind and the language of the current period and are fluid. The myth of the season should be an integral literature. Poets and writers, if the wishes of its people in danger, they turned to myth.One of the most transformative periods in literary Persian and Arabic literature, contemporary with the effects of the land of poets and ideas that can be influenced by factors such as political developments, influence Arrogance', the pressure of internal despotic poets composed imbued with idealism have their own myths. In this study, effects of myth in a poem by Khalil alhavi (1919- 1982) and M. atashi (1310- 1384) with an analytic approach based on adaptive checked.According to the myth functions as a means of awakening people to select the most motivated poets mentioned in this Research.
ملخص الجهاز:
(133 شاعران معاصر از عناصر و اجزا و شخصیت های اسطوره ای به عنـوان نمادهـای اجتمـاعی استفاده کرده ، و در برخی موارد نمادهای ابداعی - اجتماعی خود را بر پایۀ شخصیت هـای ملی و اسطوره ای ساخته اند؛ به همین دلیل شعر معاصر از بسیاری جهات با مسائل سیاسـی آمیخته است و از همین رو اسطوره ها چون با ملیت و سیاست کارکرد دو سویه ای دارنـد در شعر معاصر برای نمادهای سیاسی و اجتماعی ابزاری مناسب تشخیص داده شده انـد(عـالی عباس آباد، ١٣٨٧: ١٣٣).
کوشش میشود به این پرسش پاسخ داده شود که دلایـل روی آوردن و وجه تشابه خلیل حاوی و منوچهر آتشی به مطرح کردن شخصـیت هـا و بـن مایـه هـای اساطیری چیست ؟ و بینش اساطیری در شعر این دو شاعر چه کارکردی دارد؟ از جمله سابقۀ پژوهش دربارة شعر خلیل حاوی و منوچهر آتشی میتوان بـه مـوارد ذیـل اشاره کرد: کتاب «مع خلیل حاوی فی مسیرة حیاته و شعره ، ایلیا الحاوی، دار الثقافۀ»، کـه از زندگی و شعر خلیل حاوی سخن گفته است .
٥. کارکرد متفاوت اسطوره های یونانی در شعر دو شاعر مسیح از جمله شخصیت های دینی است کـه در عصـر معاصـر بـه عنـوان اسـطوره ای کـه دربردارندة روح امید و پایداری است ، بسیار مورد توجه شاعران قرار گرفته اسـت .
مقاومت و تلاش برای زندگی دوباره بـه عنـوان یک عنصر اصلی در شعر خلیل حاوی است و به همین دلیل شاعر با گرایش بـه اسـطوره - هایی که نشأت گرفته از فرهنگ و حکایات شعبی و پدیده های طبیعی اسـت و در کلمـاتی همچون تموز، عنقا، بعل ، سندباد، و ...