خلاصة:
اتخاذ راهبرد رقابتی مناسب و طراحی مدل کسبوکار کارآمد برای استارتاپهای ایرانی فعال در حوزۀ رسانههای اجتماعی میتواند موجبات افزایش رقابتپذیری این شرکتها در مواجهه با نمونههای قدرتمند خارجی را فراهم کند. در این پژوهش راهبرد تمرکز پورتر بهعنوان راهبرد رقابتی استفاده شده و تأثیر اتخاذ آن بر عناصری از مدل کسبوکار مطالعه شده است. هدف این پژوهش، یافتن ویژگیهای این عناصر بهمنظور کمک به طراحی مدل کسبوکار رقابتپذیر برای رسانههای اجتماعی بومی بوده است. این پژوهش براساس هدف، کاربردی بوده و در آن از روش دلفی و یک پنل 12 نفره از خبرگان حوزة رسانههای اجتماعی، در یک مرحله مصاحبه و دو مرحله پرسشنامه برای جمعآوری اطلاعات استفاده شده است و در نهایت به تبیین ویژگیهای 5 عنصر «بخشهای مشتری»، «ارزشهای پیشنهادی»، «کانالهای توزیع»، «ارتباط با مشتری» و «جریانهای درآمدی» پرداخته است. این پژوهش ضمن تعریف ترکیب بدیعی از دو نوع از بخشهای مشتری، یعنی «بازار چندوجهی» و «بازار گوشهای»، دستهبندی بهنسبت کاملی از بخشهای مشتری برای یک رسانۀ اجتماعیِ بومی تحت تأثیر راهبرد تمرکز پورتر ارائه کرده و برای هریک از این بخشها، ارزش پیشنهادی، کانالهای توزیع، ارتباط با مشتری و جریان درآمدی پیشنهاد داده است
ملخص الجهاز:
کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران تاریخ دریافت : ١٣٩٧/١/٨ تاریخ پذیرش : ١٣٩٧/٤/٦ چکیده اتخاذ راهبرد رقابتی مناسب و طراحی مدل کسب وکار کارآمد برای استارتاپ های ایرانی فعال در حوزٔە رسانه های اجتماعی میتواند موجبات افزایش رقابت پذیری این شرکت ها در مواجهه با نمونه های قدرتمند خارجی را فراهم کند.
این پژوهش ضمن تعریف ترکیب بدیعی از دو نوع از بخش های مشتری ، یعنی «بازار چندوجهی» و «بازار گوشه ای»، دسته بندی به نسبت کاملی از بخش های مشتری برای یک رسانۀ اجتماعی بومی تحت تأثیر راهبرد تمرکز پورتر ارائه کرده و برای هریک از این بخش ها، ارزش پیشنهادی ، کانال های توزیع ، ارتباط با مشتری و جریان درآمدی پیشنهاد داده است .
تعیین صــحیح جهت گیری کلی و اتخاذ راهبرد رقابتی مناســب و در ادامۀ آن طراحی مدل کسب وکار کارآمد برای استارتاپ ها و شرکت های ایرانی فعال در حوزٔە رسانه های اجتماعی می تواند موجبات افزایش رقابت پذیری این شرکت ها در مواجهه با نمونه های قدرتمند خارجی را فراهم کند.
تأثیر خاص بودن کاربران در ارزش پیشنهادی ارائه شده به وجه «کاربران » عبارت است از: رفع دلزدگی از فعالیت در رســـانه های اجتماعی عمومی برای کاربرانی که در این فعالیت به بلوغ رسیده اند و پاسخ به تنوع طلبی آن ها در زیست مجازی .