خلاصة:
چکیده ایدن چمبرز از نظریهپردازان و نویسندگان برجستة ادبیات کودک و نوجوان است که در نظریة «خوانندة درونمتن» خود بر اهمیت مطالعة چهارعنصر سبک ، زاویة دید ، طرفداری و شکافهای گویا در نقد آثار این حوزه تأکید میکند. روش نقد چمبرز طی سالهای اخیر دریچة تازهای بهسوی نقد آثار ادبیات کودک در ایران گشوده است. پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی داستان «یکمشت گندم» از مجموعه داستان بازی محبت بر اساس روش نقد خود چمبرز شیوهها و فنون کارآمد وی را در خلق خوانندۀ درونمتن نمایان سازد و نظریات او را در این اثر عملاً به بوته آزمایش بگذارد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که چمبرز در این داستان با بکارگیری شیوههای پرداخت روایت اصلی در قاب پیشروایت، تقابل نوشتاری، عینیتبخشی کودکانه، تغییر کنترلشدة لحن، سطح روایی دوگانه، روایتپردازی ملموس، طرفداری از راه آفرینش راوی دوچهره، شکاف-های صوری، ساختاری و پایان تمثیلی خوانندة کودک درونمتنی اندیشمند، کنجکاو، منتقد و سرشار از تخیل خلق میکند.
ملخص الجهاز:
(تاريخ دريافت : ٩٥/٠٤/١٨، تاريخ تصويب : ٩٦/٠١/١٨، تاريخ چاپ : شهريور ١٣٩٧) چکيده ايدن چمبرز از نظريه پردازان و نويسندگان برجستۀ ادبيات کـودک و نوجـوان اسـت کـه در نظريـۀ «خوانندة درون متن » خود بر اهميت مطالعۀ چهار عنصر سبک ٣، زاويۀ ديد٤، طرفـداري ٥ و شـکاف هـاي گويا٦ در نقد آثار اين حوزه تأکيد مي کند.
نتـايج اين پژوهش نشان مي دهد که چمبرز در اين داستان با به کارگيري شيوه هاي پرداخت روايـت اصـلي در قاب پيش روايت ، تقابل نوشتاري ، عينيت بخشي کودکانه ، تغيير کنترل شدة لحـن ، سـطح روايـي دوگانـه ، روايت پردازي ملموس ، طرفداري از راه آفرينش راوي دوچهره ، شکاف هاي صوري ، سـاختاري و پايـان تمثيلي خوانندة کودک درون متني انديشمند، کنجکاو، منتقد و سرشار از تخيل خلق مي کند.
نويسـندگان و منتقـدان اين حوزه بدون شک با اين سؤال روبه رو خواهند بود که آثار داسـتاني چمبـرز تـا چـه ميـزان جلوه گاه نظريات اوست ؟ کميت و کيفيت استفاده از عناصري که چمبرز آن هـا را بـراي خلـق ادبيات کودک و آفرينش خوانندة درون متن ضروري مي داند به چه شکل است ؟ نگارندگان اين مقاله مي کوشند بر پايۀ نظريۀ خود چمبرز و تمرکز بر چهارعنصر سبک ، زاويۀ ديـد، طرفـداري و شکاف هاي گويا، داستان «يک مشت گندم » از مجموعه داستان بازي محبـت را مـورد نقـد و بررسي قرار دهند.