ملخص الجهاز:
"جهانبخش افزود: آن نتیجهگیری که امثال سید جمالالدین اسد آبادی و کواکبی دارند اشاره به همین بعد اجتماعی است و اینکه دینداری باید در بعد اجتماعی افراد نفوذ پیدا کند به همین خاطر اسدآبادی با دیدن مردم اروپا که موارد اخلاقی را پررنگتر دنبال میکنند احساس مسلمانی را دارد.
این جامعهشناس بیان کرد: اگر به هزینههای فرهنگی و نهادهای مربوطه امروز نگاه کنیم میبینیم که تبلیغ دینی علیرغم تمامی ادعاها تنها در بعد احساسی و مناسکی حرکت میکند و بحث اجتماعی نادیده گرفته شده است.
این جامعهشناس توضیح داد: البته افرادی نیز با استفاده از دورویی و با ظاهرنمایی سعی کردند مردم را متقاعد کنند که بعد چهارم یعنی اجتماعی را در رفتار خود دارند که همین امر تاثیر بدتری بر اذهان عمومی داشته است تا جایی که اعتمادها نابود شده است یعنی مردم میبینند که کسانی زیر پرچم دین بدترین مفاسد را مرتکب میشوند اما مجازاتی در کار نیست همین امر دینزدگی را بهدنبال دارد."