خلاصة:
زمینه و هدف: نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ساختار نظامی راهبردی کشور یک نهاد مهم بهشمار میآید و نتایج عملکرد آن، نقش حیاتی در حفاظت از منافع امنیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال کشور دارد. به لحاظ اهمیت و حساسیت این ماموریت، سازمان ناجا باید هوشمندانه تحولات محیطی و فناوریهای نوین را پیگیری نماید و بر میزان یادگیری و توانایی علمی و عملی خود بیفزاید. کسب فناوری و دانش نوین درصورتیکه بدون توجه به فرهنگ سازمانی و الزامات آن انجام پذیرد، پاسخگوی نیازهای ناجا برای یادگیری چگونه مواجهشدن با شرایط جدید نیست. این مقاله از میان عوامل اثرگذار در یادگیری سازمانی به مهمترین آن یعنی آموزش میپردازد و با بهرهگیری از اندیشههای فرماندهی معظم کل قوا، امام خامنهای (مدظلهالعالی)، نقش «مهندسی فرهنگی» را در طراحی راهبردهای آموزشی برای نظام آموزش این نیروی مردمی تبیین مینماید. نویسنده سعی نموده است تا با مراجعه به افکار و اندیشههای فرماندهی معظم کل قوا، جایگاه مهندسی فرهنگی را در طراحی راهبردهای کلیدی که برای نظام جامع آموزش ناجا در جهت تحقق اهداف عالی ترسیمشده است به بحث بگذارد. روش تحقیق: این تحقیق به روش توصیفی-تحلیلی و با بهرهگیری از منابع کتابخانهای و اطلاعات موجود در فضای مجازی (اینترنت) انجام شده است. یافتهها و نتیجهگیری: در اندیشة امام خامنهای «آموزش» مهمترین نیاز نیروهای مسلح بهعنوان مهمترین تولیدکنندگان اقتدار و امنیت ملی است. بر این اساس، ناجا به دلیل مواجهة مستمر با تحولات محیطی، ضرورت دارد تا متناسب با فرهنگ سازمانی و راهبردهای حال و آینده، برنامههای مناسبی را برای حفظ امنیت ملی کشور تدوین و اجرا نماید. آنچه پیرامون مهندسی فرهنگی نظام جامع آموزش ناجا موردبحث قرار میگیرد به مدیران و فرماندهان ناجا کمک می¬کند تا ضمن حفظ ارتباط با تحولات محیطی و توسعة فناوری به ضرورت انعطافپذیری راهبردهای آموزشی توجه کنند و از نتایج آن در اثربخش نمودن فعالیتهای فردی و سازمانی استفاده نمایند.
ملخص الجهاز:
اين مقاله از ميان عوامل اثرگذار در يادگيري سازماني به مهم ترين آن يعني آموزش مي پردازد و با بهره گيري از انديشه هاي فرماندهي معظم کل قوا، امام خامنه اي (مدظله العالي )، نقش «مهندسي فرهنگي » را در طراحي راهبردهاي آموزشي براي نظام آموزش اين نيروي مردمي تبيين مي نمايد.
آنچه پيرامون مهندسي فرهنگي نظام جامع آموزش ناجا موردبحث قرار مي گيرد به مديران و فرماندهان ناجا کمک ميکند تا ضمن حفظ ارتباط با تحولات محيطي و توسعۀ فناوري به ضرورت انعطاف پذيري راهبردهاي آموزشي توجه کنند و از نتايج آن در اثربخش نمودن فعاليت هاي فردي و سازماني استفاده نمايند.
هدف اين مقاله کمک به مديران و فرماندهان ناجا براي دستيابي به ويژگي هاي فرهنگ يادگيرنده و يافتن سازوکارهاي مناسب براي ترغيب کارکنان به آموزش و يادگيري از طريق پاسخ به اين سؤال کليدي است که : چگونه مي توان با مهندسي فرهنگي ، قابليت هاي يادگيري ناجا را براي انطباق با موقعيت هاي جديد و تحولات محيط پيراموني افزايش داد؟ اين مقاله به دنبال آن است که با تبيين انديشه هاي امام خامنه اي (مدظله العالي ) در موضوع مهندسي فرهنگي ، نقش فرهنگ سازماني ناجا را به عنوان يک عامل يکپارچه ساز در شرايط محيطي ناپايدار بررسي کند و از آن در تدوين راهبردهاي کلان آموزشي استفاده نمايد.
از فرمايش امام خامنه اي (مدظله العالي ) مي توان اين گونه نتيجه گيري کرد که در مهندسي فرهنگي نظام آموزش ناجا، وجود عناصر و مؤلفه هايي که با استفاده از آن ها بتوان وضعيت موجود را ارزيابي نمود و از نتايج آن براي طرح ريزي راهبردها در تحقق وضعيت مطلوب کمک گرفت ، ضروري است .