ملخص الجهاز:
"علل و عوامل نزاع های دسته جمعی: عوامل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فراوانی در این پدیده مؤثر است، که به چند مورد آن اشاره میشود: از جمله احساس آنومی، احساس محرومیت نسبی تعلق به جامعه قبیلهای، خاستگاه خانواده، فقر اقتصادی، مشکلات فرهنگی کمسوادی و یا بیسوادی، تبعیض، بیکاری، نابرابریهای اقتصادی، تعارضات طایفهای، اختلافات خانوادگی، اختلافات مالی و ملکی، کاهش همبستگی اجتماعی، فقدان نظارت و کنترل اجتماعی، تمایل افراد به پرخاشگری (پرخاشگری عملی است که هدفش اعمال صدمه و رنج است) ناکامی، یادگیری اجتماعی (مشاهده رفتار ناهنجار محرکی است برای افراد تا به روش غیر معمول رفتار نمایند) قومگرایی و داشتن تعصبات طایفهای، عدم اشتغال، عدم آشنایی به قوانین، حفظ آداب و سنن طایفهای، ضعف مالی، غرورهای نابجای طایفهای و عدم حاکمیت قانون.
مدارس عالی در علوم پایه در ایران چگونه شکل گرفت؟ خاطر نشان میسازد پس از تأسیس مدرسهی دارالفنون توسط صدر اعظم شایسته ایران میرزا تقیخان فراهانی (امیر کبیر) و اقدامات برجستهاش از جمله اعزام اولین گروه در اواخر قرن سیزدهم و آغاز قرن چهاردهم هجری قمری به اروپا که مرکب از عدهای اعیان دوران قاجار بودند، گروهی جهت کسب تحصیلات علوم پزشکی در خارج از کشور مقیم شدند و بعد از پایان تحصیلات به وطن بازگشتند، از همین روی در همان اوان در مدرسه و دبیرستان دارالفنون اولین شعبهی مدارس دانشگاهی یعنی مدرسهی عالی طب توسط افرادی همچون دکتر خلیل خان ثقفی، دکتر سعید مالک و دکتر لقمان الدوله ادهم تأسیس گردید و رشتههای بیماری عمومی، داخلی، کلیه و مجاری، قلب و عروق تدریس میشد و بیمارستان سینا و همچنین بیمارستان نجمیه نیز زیر نظر مدرسهی عالی طب اداره میشد."