خلاصة:
در دهههای اخیر به دلیل افزایش کمی پذیرش دانشجو، کیفیت آموزش عالی هنر تحت تأثیر جدی قرار گرفته است، بهطوری که امکانات، تجهیزات، استاد و بازار کار دانشآموختگان هنر متناسب با این افزایش کمی پذیرش توسعه نیافته است. شناخت عوامل و عناصر اساسی تشکیلدهنده آموزش دانشگاهی هنر برای ارتقاء کیفیت آن ضروری است. از این رو مقاله حاضر با هدف دستیابی به ویژگیها و نشانگرهای ارتقاء کیفیت آموزش هنر در دانشگاههای ایران صورت گرفته است. بنا بر ماهیت اکتشافی و نیز به دلیل پیچیدگی ابعاد مختلف آموزشهای هنری برای اجرای این پژوهش روش کیفی انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات از جامعه مورد بررسی این پژوهش شامل اساتید دانشکده تولید رادیو تلویزیونی دانشگاه صداوسیما از روش مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. از طریق روش نمونهگیری هدفمند و با کمک تکنیک نمونهگیری گلوله برفی خبرگان مورد نظر انتخاب شدند. تحلیل دادهها نشان اد که پس از ده مصاحبه مقولات شکل گرفته به اشباع تئوریک رسیدهاند. نهایتاً کدگذاری کیفی متن مصاحبهها در دو مرحله کدگذاری باز و محوری منجر به شناسایی 18 نشانگر در زمینه ارتقا کیفیت آموزش هنر گردید که این نشانگرها در چهار دسته انسانی، آموزشی و محیطی و ساختاری مقولهبندی گردیدند.
Art education in universities is to lay the groundwork for training artists. The quality of the higher education of art has suffered from an increase in the number of students accepted in the universities, so that the facilities, equipment, the faculty members and the labor market for the graduated students of art have not been developed accordingly. Understanding the basic factors and elements which constitute art education in universities is necessary for improving its quality. Studying the various and complex aspects of the quality in the higher education of art needs qualitative methods. This study has been conducted to achieve the features and indicators that increase the quality of art education in universities. The present research has been done though a qualitative approach and the needed data has been gathered using semi-structured interviews in the four axes of humanitarian, educational, environmental factors and the structure of the educational system. Coding method was used in the analysis process. The analysis process involves the stages of interviewing with professors, transcribing the interviews, open coding and axial coding. The selected informers for this study consisted of 10 faculty members. The achieved results from the interviews showed that the indicators of improvement in the quality of art education in universities can be classified in four humanitarian, educational, environmental and educational system structure categories as well as 18 promotion criteria
ملخص الجهاز:
تغییر در شیوة آموزش هنر (دوستی ثانی 1377) {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در سند تحول راهبردی نظام آموزش عالی کشور در حوزة هنر، بنای سیستم آموزش عالی هنر بر اصل کیفیت آموزش تأکید شده است که ابعاد آن شامل بازنگری در محتوای واحدهای دانشگاهی، اصلاح و بازنگری در متون و برنامهها و روشهای آموزشی، بازنگری آییننامة ارتقای اعضای هیئت علمی هنر، انسجامبخشی، و ایجاد هماهنگی در سیستم مدیریتی دانشگاههای هنر و ارائة راهکارهای مناسب درجهت جذب فارغالتحصیلان تحصیلات تکمیلی هنر است که در همین راستا راهبردهای کلان آموزش عالی هنر در راستای کیفیت مقرر شد توسعة کمی و کیفی دورههای تحصیلات تکمیلی هنر، بازنگری در رشتههای هنر و میزان پذیرش دانشجو، تنوعبخشی در شیوههای پذیرش دانشجوی هنر، توسعة آموزشهای مهارتمحور هنر، ساماندهی دانشکدهها و آموزشکدههای فنی و حرفهای و رشتههای هنر آنها، و ...
لذا تحقق توسعة نظام آموزش عالی هنر ازطریق اصلاح و تدوین نظام برنامهریزی آموزشی و پژوهشی هنر باتوجهبه نیازهای جامعه و صنعت و تحولات روزافزون علوم، بازتعریف مأموریت دانشگاه از آموزش به آموزش، پژوهش و کارآفرینی، ایجاد هماهنگی در دروس دانشگاهی هنر، توسعة آموزشهای علمی ـ کاربردی و مهارتمحور هنر، توسعة آموزشهای کارآفرینی در هنر در دانشگاهها و دانشکدههای هنر، طراحی و توسعة آموزش هنر برای تربیت پژوهشگران هنر و معماران موردنیاز جامعه، توسعة مهارتهای تحقیقاتی استادان و پژوهشگران، بازنگری در میزان پذیرش دانشجوی هنر براساس نیازهای جامعه و صنعت، استعدادیابی و حمایت از سرمایة انسانی (استادان، دانشمندان، دانشجویان، نخبگان، و استعدادهای درخشان) در هنر و افزایش منزلت و صلاحیت حرفهای و مرجعیت علمی و اجتماعی استادان هنر انجام شود (نقشة جامع علمی کشور).